Quote from Guest on 16 May 2009, 09:32När jag ligger och tränar ryggsim i bana med en massa andra simmare framför och bakom, så blir det en väldig dynamik i vattnet. Vatten sköljer över ansiktet då och då. Jag antar att man måste täppa till näsan för att inte inhalera vatten. Men hur går det
När jag ligger och tränar ryggsim i bana med en massa andra simmare framför och bakom, så blir det en väldig dynamik i vattnet. Vatten sköljer över ansiktet då och då. Jag antar att man måste täppa till näsan för att inte inhalera vatten. Men hur går det
Quote from Funbeat user on 16 May 2009, 09:42Jag har prövat det mesta när det gäller andning på ryggsimmet, och nu har jag hittat ett sätt som känns bra för mig. Jag andas in genom munnen och ut genom näsan, för då har man det där "stoppet" hela tiden. Sen vet jag inte om det är bra eller om man ska
Jag har prövat det mesta när det gäller andning på ryggsimmet, och nu har jag hittat ett sätt som känns bra för mig. Jag andas in genom munnen och ut genom näsan, för då har man det där "stoppet" hela tiden. Sen vet jag inte om det är bra eller om man ska
Quote from Funbeat user on 16 May 2009, 09:48Jaha, det är alltså en andning som är tvärtom mot hur man andas normalt sett, d v s in genom näsa, ut genom mun.
Du andas in genom mun, ut genom näsa.
Låter för mig lite paradoxalt, men jag kan alltid pröva.
Jaha, det är alltså en andning som är tvärtom mot hur man andas normalt sett, d v s in genom näsa, ut genom mun.
Du andas in genom mun, ut genom näsa.
Låter för mig lite paradoxalt, men jag kan alltid pröva.
Quote from Funbeat user on 16 May 2009, 09:54Hihi, jaså? Det visste jag inte. Men jag tycker att det är värre att få vatten i näsan än i munnen.
Det var min tränare som kom med det förslaget, jag simmar i ÖSAs handikappsektion.Ett annat sätt att undvika att få vatten i nästan är att använda näsklä
Hihi, jaså? Det visste jag inte. Men jag tycker att det är värre att få vatten i näsan än i munnen.
Det var min tränare som kom med det förslaget, jag simmar i ÖSAs handikappsektion.
Ett annat sätt att undvika att få vatten i nästan är att använda näsklä
Quote from Funbeat user on 16 May 2009, 10:02Jag har funderat på näsklämma men jag föredrar att känna att det går att få luft om man vill. Tycker generellt sett att det är svårare att syresätta musklerna vid ryggsim än vid bröst-crawl. Andningsrytmen blir annorlunda. Men det kan vara en träningsfråg
Jag har funderat på näsklämma men jag föredrar att känna att det går att få luft om man vill. Tycker generellt sett att det är svårare att syresätta musklerna vid ryggsim än vid bröst-crawl. Andningsrytmen blir annorlunda. Men det kan vara en träningsfråg
Quote from Funbeat user on 16 May 2009, 10:09Så är det säkert, och allting krävs träning för att bli bättre.
Tävlingssimmar du eller motionssimmar du?
Så är det säkert, och allting krävs träning för att bli bättre.
Tävlingssimmar du eller motionssimmar du?
Quote from Funbeat user on 16 May 2009, 10:16Ska simma Vansbro i juli.
I slutet av sommaren ligger en del triathlontävlingar.
Ska simma Vansbro i juli.
I slutet av sommaren ligger en del triathlontävlingar.
Quote from Funbeat user on 16 May 2009, 10:21Okej, jo då skiljer det sig mellan våra simstilar kan jag tänka mig.
Jag har simmat ungdoms-SM och har 11 guld där och är uttagen till en nordisk ungdomstävling i sommar, och målet är världseliten.
Okej, jo då skiljer det sig mellan våra simstilar kan jag tänka mig.
Jag har simmat ungdoms-SM och har 11 guld där och är uttagen till en nordisk ungdomstävling i sommar, och målet är världseliten.
Quote from Funbeat user on 16 May 2009, 17:34Hej!
I simning andas man aldrig in genom näsan. Det funkar helt enkelt inte med vattnet. Oavsett simsätt så finns det två sätt att andas. Antingen så andas du in genom munnen och ut genom näsan eller så andas du in genom munnen och ut genom munnen. När d
Hej!
I simning andas man aldrig in genom näsan. Det funkar helt enkelt inte med vattnet. Oavsett simsätt så finns det två sätt att andas. Antingen så andas du in genom munnen och ut genom näsan eller så andas du in genom munnen och ut genom munnen. När d
Quote from Funbeat user on 16 May 2009, 18:09Sofia:
Ja, det är så jag upplever det, att ens armtag skapar en sån dynamik i vattnet att det är oundvikligt att en del vatten sköljer över ansiktet.
Det här problemet föreligger inte alls vid frisim.
Sofia:
Ja, det är så jag upplever det, att ens armtag skapar en sån dynamik i vattnet att det är oundvikligt att en del vatten sköljer över ansiktet.
Det här problemet föreligger inte alls vid frisim.