Forum

Forum Navigation
Forum breadcrumbs - You are here:ForumCykelSåga carbon sadestolpe
You need to log in to create posts and topics.

12

Är det någon som har erfarenhet av att såga av en carbonsadelstolpe? Är det bara att köra på lite försiktigt med en bågfil, eller finns det några tricks?

// EnKlaseTummarMittiHanden..

Rami Pastuhov undrade:
> Är det någon som har erfarenhet av att såga av en carbonsadelstolpe?

Tyvärr inte.
Jag har enbart sågat av kolfibersadelstolpar och kolfiberstyrrör
De har jag sågat med en vanlig bågfil.

Om du tycker att det är viktigt att det blir rakt så tar du två slangklämmor som styr sågbladet. Kanske inte så viktigt på ett sadelröret men ändå. Sen kan du tejpa röret så blir det ett lite finare kapsnitt. Och så ett riktigt vasst fintandat sågblad. I

En stilla undran ...

Är det värt? Det väger så lite och det är inte som ett styrrör som stör, om det är för långt.

Det är kanske något i ramen som gör att du vill att det ska vara kortare?

Tack P, bara att såga på då.

Daniel, det är inte vikten som är anledningen. Stolpen tar i ramen och sadeln går inte att sänka de två-tre mm till som jag vill.

Ja, jag misstänkte något sådant. Hoppas det går fint!

Rami, kan du inte kapa ca 50mm, då jag behöver en sadelrörsbit på ca 50mm av carbon. Ja just det av Carbon.

Å om du nu skulle kapa av en bit på ca 50mm så kanske jag skulle kunna få den biten, tänkte jag.

Eller så skickar du stolpen till mig så kapar ja

Är kolfiberdamm nyttigt för lungorna?

Jag pratade precis med Lars Viebke om det i annat forum (grundaren av carbontrikes). Vanligt kolfiber är inte särskilt farligt, nanotuber däremot är som asbest ungefär.

Men det är väl epoxy i laminatet också?

12