Quote from Guest on 5 August 2014, 13:25Hejsan - jag har satt tempopinnar på min landsvägscykel och känner mig inte alls lika säker som vanligt. Jag är något vingligare än brukligt men det jobbigaste är att inte kunna se framåt på samma sätt som annars. Även om jag börjat träna upp min nacke så
Hejsan - jag har satt tempopinnar på min landsvägscykel och känner mig inte alls lika säker som vanligt. Jag är något vingligare än brukligt men det jobbigaste är att inte kunna se framåt på samma sätt som annars. Även om jag börjat träna upp min nacke så
Quote from Funbeat user on 5 August 2014, 13:35Det handlar om vana. Delvis musklerna i nacken som blir starkare. Men också att man lär sig att titta "på rätt sätt" för att nacken ska orka. För mig handlar det om att titta långt fram relativt sällan för att se hur vägen går och om det finns några hinde
Det handlar om vana. Delvis musklerna i nacken som blir starkare. Men också att man lär sig att titta "på rätt sätt" för att nacken ska orka. För mig handlar det om att titta långt fram relativt sällan för att se hur vägen går och om det finns några hinde
Quote from Funbeat user on 5 August 2014, 13:41Träna på att frigöra nacken genom att spänna ihop den lilla muskeln mellan skulderbladen. Svårt att förklara i text men om du står i armhävningsposition och med raka armar för ned bröstet genom att lyfta upp och ihop axlarna så att du får som en liten dal
Träna på att frigöra nacken genom att spänna ihop den lilla muskeln mellan skulderbladen. Svårt att förklara i text men om du står i armhävningsposition och med raka armar för ned bröstet genom att lyfta upp och ihop axlarna så att du får som en liten dal
Quote from Funbeat user on 5 August 2014, 13:50Sen ska man inte glömma detta med bikefit. Det är inte så många som gör det på sin vanliga linjecykel, det är ändå inte så svårt att få till tillräckligt bra.
Men när det gäller TT så är det inte lika lätt. Om man dessutom har satt på ett par tempo pinna
Sen ska man inte glömma detta med bikefit. Det är inte så många som gör det på sin vanliga linjecykel, det är ändå inte så svårt att få till tillräckligt bra.
Men när det gäller TT så är det inte lika lätt. Om man dessutom har satt på ett par tempo pinna
Quote from Funbeat user on 5 August 2014, 18:47O så välja solglasögon som inte har en tjock skymmande överkant ...
O så välja solglasögon som inte har en tjock skymmande överkant ...
Quote from Elias Engqvist on 6 August 2014, 00:04Och välja en hjälm som sitter som gjuten och inte halkar fram o skymmer sikten!
Och välja en hjälm som sitter som gjuten och inte halkar fram o skymmer sikten!
Quote from Funbeat user on 6 August 2014, 08:54Kanske är en självklarhet, men ibland kan det vara bra att skriva sådana också:
Sitt inte i tempoställning på pinnarna i korsningar och svåra kurvor, när vägbeläggningen är dålig eller när du ska dricka. Då går du upp på vanliga landsvägsstyret.
Börja
Kanske är en självklarhet, men ibland kan det vara bra att skriva sådana också:
Sitt inte i tempoställning på pinnarna i korsningar och svåra kurvor, när vägbeläggningen är dålig eller när du ska dricka. Då går du upp på vanliga landsvägsstyret.
Börja
Quote from Funbeat user on 6 August 2014, 10:01Jag började cykla med mina tempo-bars på en trainer (hemma i källaren) så jag kunde ta det i lugn och ro innan jag gav mig ut på vägen.
Jag började cykla med mina tempo-bars på en trainer (hemma i källaren) så jag kunde ta det i lugn och ro innan jag gav mig ut på vägen.
Quote from Funbeat user on 6 August 2014, 11:34Stort tack för era goda svar. (Underbart forum detta!) Skall försöka spänna "mellan-skuldermuskeln" och hålla strikt på att sätta mig upp vid korsningar o dyl. När det gäller inställning av cykeln har jag hittat något som verkar fungera skapligt (har vrid
Stort tack för era goda svar. (Underbart forum detta!) Skall försöka spänna "mellan-skuldermuskeln" och hålla strikt på att sätta mig upp vid korsningar o dyl. När det gäller inställning av cykeln har jag hittat något som verkar fungera skapligt (har vrid
Quote from Funbeat user on 7 August 2014, 10:14Om du kontaktar dinvelo.se i Stockholm så använder de en som jag har för mig är ifrån Uppsala till sina Bikefits, gjorde en med han och han gjorde ett jätte bra intryck på mig.
Om du kontaktar dinvelo.se i Stockholm så använder de en som jag har för mig är ifrån Uppsala till sina Bikefits, gjorde en med han och han gjorde ett jätte bra intryck på mig.