Forum

Forum Navigation
Forum breadcrumbs - You are here:ForumCykelSätta tillbaka gammal nit i kedja …
You need to log in to create posts and topics.

12

Var inne hos cykelhandlaren och köpte en kedjebrytare. Tänkte även köpa mig ett kedjelås för att lättare kunna ta av kedjan och bada den då och då.

Men Jeff på haga cykel sa att till min kedja (shimano) har han aldrig använt snabblås (han kanske tom sa a

Att inte använda annat än det som producenten rekommenderar?

Jag kör med Mavic M10 och får med rätt prylar i påsen.

Den kedja jag har tänkt jobba på sen är den som satt på cykeln vid köp, jag fick inga prylar i nån påse.

Du ska inte trycka igenom niten helt utan låta den sitta kvar i sidstycket.
Då kan du trycka tillbaka den men ShimaNO rekommenderar en ny nit.

Med andra ord så har du gått på en nit.

Ok. Tack för otroligt snabba svar. Det är nästan så man undrar vad du gör om dagarna. =) Antar att det borde gå att köpa nya nitar nånstans, får kolla upp det nästa tur in till stan.

Annars har SRAM missinglink till sina kedjor och frågan är ifall KMC inte har det också? Ingen garanti av mig om att detta är möjligt.

De borde fungera på ShimaNO om det inte är ShimaNOs nya kedjedesign.

Finns bra kedjelås även till Shimano. Om en handlare säger en sak så säger nästa en annan. Han kanske inte har tryckt på ordentligt och då funkar det.

Man kan köpa nitar till Shimanos kedjor, men det tar inte många gånger förrän man har lagt ut lika mycket på nitar som man kunde ha lagt ut på en ny kedja. De kostar sisådär 90kr för 3.

Beror nog på handlaren, jag får mina gratis men föredrar kedjelås för det underlättar rengöring och service

Hej Tommas.

Det är kanske inte att rekommendera att återanvända nitar till en kedja. Dock har jag gjort det i många år. Så visst det går, men.

Och visst finns det nitar att köpa om du vill. Nu vet jag inte om dessa passar till din kedja, men det finns a

12