Forum

Forum Navigation
Forum breadcrumbs - You are here:ForumCykelSadelhöjd och olika metoder - hur …
You need to log in to create posts and topics.

12

Ett kärt ämne, detta med sadelhöjd 🙂

Jag har fått två alternativ gällande saldehöjd, ett där jag sitter högt (73,5 cm), och ett där jag sitter lågt (70 cm).

1. Sadel på 73,5 cm höjd: enligt egen mätning, Bruses sadelskola, Cyklotekets bike fit och Hen

När jag gjorde en bajkfitt, så utgick dom från benlängd, så som jag skrivit i min skola. Men väl på cykeln, mätte han vinkeln i knät. han sa 30 grader från uträtat ben. Men som vi disktuta borde det egentligen vara 180-30 alltså 150 grader. Jag tror mer a

Du bör nog ha den höjden som inte ger smärta. Det är mycket individuellt och sedan tillkommer klossplaceringen o trampteknik.

Jag är så långt ifrån proffs man kan komma, men har problem med knän.
Jag har 1 cm högre grenmått än dig och har kommit fram till att 73,5 cm ger minst ont i knäna för mig. Har kört med ännu lägre sadel, men det blev sämre för mina knän. I ditt fall i så

Jag tror inte heller att man räkna ut rätta vinklar eller mått. Om det skulle fungera skulle alla med samma längd på olika delar av kroppen, ha samma inställningar, vilket inte stämmer.

Alla tumregels-metoder eller beräkningsprogram, ger bara närmevärden

Tumregel är just en tumregel, inte budord hugget i sten.

Intressanta svar 🙂

Jag får helt enkelt dra ner sadeln till 70 cm igen och utgå därifrån. Märkligt hur svårt det ska vara ibland.. 🙂

om du cyklade från mitten av sommaren till slutet av förra säsongen helt utan problem så är min gissning att problemen inte kan härledas till sadelhöjden i första hand. 3,5 cm skillnad är i dessa sammanhang väldigt mycket. om du suttit så mycket "för högt

Jerker: Har funderat åt det hållet också, framför allt vad gäller sulorna. Det är nästan läge att skaffa formgjutna sulor tror jag, helt klart dyrt men säkert en bra investering.

Klossarna sitter på exakt samma ställe som förut, har inte bytt ut dem än :

Martin, har du kanske känning av "löparknä"? Det hade jag för några år sedan. Om du inte känner till fenomenet så sök på begreppet här på Funbeat för vidare info.

En klassiker om man ökar på cykelmängden för snabbt. Med tanke på att du var sjuk innan Gra

12