Forum

Forum Navigation
Forum breadcrumbs - You are here:ForumTriathlonSeg i benen av cykling.
You need to log in to create posts and topics.

Hej
Jag upplever att man blir stum och tung i benen av cyklingen och att löpningen blir lidande antar att man behöver stretcha mycket. Är det nån annan som upplever samma sak? är det nån som håller på med nån träningsform som uppväger stelheten man kan

Träna så kallade Brick-pass. Cykelpass där du avslutar med ett kortare löppass, typ 10-30min löpning. Bara så att benen får öva på att komma in i löpsteget och börja använda löparmusklerna efter cykelmusklerna.

Skippa stretchingen!

Jag upplever snarare det motsatta. Dagen efter ett cykelpass går det kanon att springa. Jag stretchar väldigt lite.

Håller med Fredrik men TS ST menade kanske springa direkt efter cyklingen (som man ju gör på triathlon 🙂 ) och då är Reines råd nog bra!

Jag upplevde samma sak de första 2-3 åren när jag började med triathlon (från endast löpning). Det blev inte bara segt, mina tider blev klart sämre också. Sedan vande sig benen.

Hej
Nu på hösten har jag inte cyklat så mycket utan koncentrerat mig på löpningen då det har varit min svaga sida, och jag upplever att jag en lättare löpsteg, snart skall jag börja cykla och hoppas att de lätta löparbenen får finnas kvar då.
Hoppas att

Stefan, Jag upplever detsamma!
Benen blir tunga och löpningen går långsammare! Har cyklat ca 100 mil sen i juni och undrar när benen skall vänja sig??

Ungefär 20 mil i månaden är ju inte så där jättemycket. Men de är en början.

Stum och tung i benen beror nog inte på brist på stretchning. Det låter mer om inte tillräckligt tränad. Ont i skenben (benhinnor) är ju ett annat klassiskt symptom.

Cykling tar lång tid att träna upp. Flera år... många timmar också. Börja köra långpass,