Forum

Forum Navigation
Forum breadcrumbs - You are here:ForumCykelService
You need to log in to create posts and topics.

Hejsan
En nybörjarfråga från en nybörjarcyklist.
Jag köpte en racer förra sommaren och är lite nyfiken på vad jag ska göra med den nu till våren för att den ska gå bra och länge.
Kan man göra en bra service själv eller kräver det en massa specialverktyg?

Lite fakta om cykeln skulle underlätta för att ge hjälp. Vad är det för cykel, vilka komponenter, hur många mil har du cyklat med den och i vilka sammanhang? Har du cyklat mycket i regn, på grusvägar eller under andra omständigheter som påverkat underhåll

En merida race HFS 904 med 105 komponenter
Den kan väl ha gått ca 20 mil i skonsamt väder. Inget regn och inget grus.

Även om det inte gått så långt är det ju bra med tips om vad jag ska göra när den väl gått längre.

Till våren (och med jämna tidsintervall) så räcker det med en tvätt och lite olja på rörliga leder/axlar på komponenter, där vajrarna går in i vajerhöljena och så klart på kedjan.

När drivlinan och däcken blir sliten efter några hundra mil, så är det dag

"En merida race HFS 904 med 105 komponenter
Den kan väl ha gått ca 20 mil i skonsamt väder. Inget regn och inget grus."

20 mil? tror du kan avvakta en termin eller två innan den blir aktuell att serva.

Du vill veta vad man ska göra för service.
Själv s

Ja jag vet att 20 mil inte är någon imponerande sträcka.
Använder racern som ett komplement till övrig träning. I år blir det nog mer cykling dock.
Frågan handlar mer om att jag är vetgirig och för snål 😉 för att lämna in den än ett skriande behov av s

http://www.cyclecomponents.com/2/sv/artiklar/racer_cross/verkstad_reservdelar-2/bocker-5/parktool-bbb2-big-blue-book-of-bike-repair.html

Är väl nästan ett referensverk... 🙂