Forum

Forum Navigation
Forum breadcrumbs - You are here:ForumCykelSigma cykeldator med pulssmätare
You need to log in to create posts and topics.

12

Har letat i gamla trådar men inte riktigt hittat det svar jag sökt, därför blir det en ny tråd. Ber om ursäkt om jag missat en diskussion om det här ämnet.

Har en sigma 1606 kadens på cykeln nu. Den är jag nöjd med men det skulle vara kul att ha någon fo

Jag har en kollega i Trondheim som cyklar (tävlar) på en ganska hög nivå. Jag frågade honom om pulsmätare för ett tag sedan och han använde Sigma. Han tyckte det var onödigt att lägga ut mer och körde med en av Sigmas billigaste. Om det var just den här e

Jag kan verkligen rekommendera Sigmas pulsmätare/cykeldatorer. Har använt ett flertal av deras modeller och alltid varit nöjd.

"Men är det något fundamentalt man ska tänka på vad gäller pulsmätare som (vissa) modeller från Sigma helt saknar?"
Fundamentalt för mig är att jag efter pass kan kolla in pulskurvan. Kör nu med POLAR CS 400 som är den billigaste m programvaran Polar ProT

Lite tjusigare pulsmätare är inte lika känsliga för elektromagnetiska störningar. Jag vet inte hur bra sigmas digitala kodning är men skulle gärna vilja veta. ANT+ och WIND ska vara bra men kostar en del. Är själv på jakt efter en ny dator/pulsklocka.

Ja, CS400 har jag också. Men om jag ska ta ett steg tillbaka och vara ärlig, så märker jag när pulsen klättrar upp och går ned under själva rundan. När jag tittar efteråt i ProTrainer (som är utmärkt) så bekräftar kurvan det jag redan visste.

Däremot är

Det finns helt klart bättre pulsklockor än Sigmas (personligen kör jag glatt med Suunto) men Sigmas är bra och kostar nästan inget alls.

Polar gör mycket bra cykeldatorer/pulsmätare. Bra kvalitet och suverän service och support. Jag är mycket nöjd med min Polar CS600.

Jag kan tillägga att även den billigaste Polar (CS100) duger långt. Då får man en pulsmätare och en cykeldator till ungefär samma pris som andra kombinationer. Under förutsättningen att man inte redan har en del av den andra kombinationen (redan har Sigma

Sigma har ett brett spektra av modeller, enkla upp till
dyra som Rox 9 - som har allt (inklusive rejäl batteritid) utom GPS & Effekt.

I slutänden är det frågan om vad man vill ha pulsmätningen till:
övervaka under passet, eller efter passet och på vilke

12