Forum

Forum Navigation
Forum breadcrumbs - You are here:ForumSimningSimfenor
You need to log in to create posts and topics.

12

Jag är en 44 åring som höll på lite med simning under ungdomsåren. Har kört igång lite igen nu men inte alls med samma träningsmängd 🙂 När jag höll på förut, simmade vi aldrig med fenor, men dagens simungdomar verkar ju köra mycket med dem.

Så vad tyck

Fenor är bra för fart träning och ben styrke

Vilka ska jag välja

http://www.lane4.se/prod/Silicon-Fins-Silver_799536/Training_88562/SWE/SEK

eller

http://www.vattenbutiken.se/biofuse-training-fin-p-1105-c-340.aspx

Inga extrema summor så det kanske blir båda (H:)

Smaksak, men tips är att försöka få testa någon annans så att du är säker på storlek. De skall hellre vara för små än för stora, storleken är viktigare än vilken modell. Jag föredrar annars fenor som har ett typ ett band bakom hälsenan, andra vill ha som

Det var bra råd

Jag tillägga ser vad de barn har för typ. Fråga deras tränare om de ska göra en beställning snart.

Jag tycker det är ännu jobbigare när man ska välja nya paddlar

Tackar för tipsen. Har beställt ett par från Lane4. Blir kul.

Borde ta tag och simma lite med Mastersgruppen (om det finns någon). Har lite svårt att komma loss på morgon och kvällstid bara. Brukar simma på luncherna, då är det rätt tomt i bassängen ocks

Nä, jag har inte varit med i den klassiska tävlingen. I vintras var den väl också inställd för förlitet antal anmälda.
Får se hur det blir till denna jul. Det är ju inte kul att få stryk....

Jag är gammalmodig och säger att fenor är fel. Orsaken är att du får en liten fördröjning i kicken som gör att när du plockar av dig fenorna så missar du den perfekta och önskvärda synken eftersom du sparkar för tidigt.

Men jag har naturligtvis fel, för

Jag tycker de har sin plats i träningsutrustningen utöver paddlar och dolme. Fenorna kan ge en skön fartkänsla som man annars behöver slang för att få fram. Men ännu mera användbart tycker jag det är när man simmar sammansatt med fenor. Jag är en usel ben

Jag kämpar sedan ett par år tillbaka med att bli bättre på crawl och en av alla brister jag har är otroligt stel i vristerna, har nu kört två pass med fenor i början utan att överdriva bensparken och upplever att jag får ett bättre horisontellt läge och k

12