Forum

Forum Navigation
Forum breadcrumbs - You are here:ForumTriathlonSimma rakt i open water
You need to log in to create posts and topics.

12

Årets Vansbro, som var det första för mig blev en krokig historia.
När jag simmar så drar jag åt vänster hela tiden och hamnade nästan utanför bojarna, en gång när jag justerade rikting in till höger så drog jag rätt in i bryggan med huvudet före, det kän

Är själv blåbär, de tips jag fått är att lyfta blicken samt att inte vrida upp så mycket när jag andas.

Ja visst är det svårt utan linjen i kaklet att följa? Tips är att titta upp ofta, se till att inte simma ojämnt med armarna (ena bredare eller gå över mitten).
Jag länkade till en bra instruktionsvideo i min blogg, här:
http://www.runnersworld.se/blogs/k

Min erfarenhet är att man oftast drar åt det håll man andas åt. Orsaken är att man vid andningen glider på den utsträckta armen som tenderar att följa med huvudet. För varje andning flyttar man alltså siktet något åt det hållet.

Det är lite svårt att k

När du simmar ute kan du notera i vilken vinkel du ser solen vid andningen, när du håller rätt kurs (solklart beskrivet...) Kräver klart väder ... (H)

På så sätt slipper du titta framåt så ofta.

Bra länk, ska öva på att simma rakt och göra "Sitghting" i bassäng så får se om det blir bättre-

Tack för soltipset Mats, ska testa det.

På Vansbro så kollade jag in den som simmade bredvid. Då helst en som simmade bröststim. Och passerade jag den så tog jag sikte på nästa osv. Dvs jag kollade avståndet varje gång jag andades och på upploppet gick jag över till att andas på 2. Då behövde j

Fast när man simmar Vansbro kan man ju bara följa stranden. Kanske inte så utmanande... "Sväng höger vid tallen"...

😀 Du, om någon, har ju erfarenheter av "sväng höger vid tallen"! *skrattar*

12