Quote from Guest on 30 May 2010, 12:09<jag har inte hittat detn rätta sittställningen. Handlaren menar att ja inte ska höja sadeln med tanken på min höjd. Jag får knät lite böjd när hälen är längst ner, det resulterade att jag eefter provturen på 4 mil nu har ont i knät. Borde jag höja sadeln
<jag har inte hittat detn rätta sittställningen. Handlaren menar att ja inte ska höja sadeln med tanken på min höjd. Jag får knät lite böjd när hälen är längst ner, det resulterade att jag eefter provturen på 4 mil nu har ont i knät. Borde jag höja sadeln
Quote from Funbeat user on 30 May 2010, 12:19Nej man ska inte sträcka benet helt, det ger andra problem. Det kan vara att du sitter för långt fram eller för långt bak eller att du inte har sadeln helt vågrätt eller också inte på rätt höjd. Det kan också vara att du cyklar på för tunga växlar och då
Nej man ska inte sträcka benet helt, det ger andra problem. Det kan vara att du sitter för långt fram eller för långt bak eller att du inte har sadeln helt vågrätt eller också inte på rätt höjd. Det kan också vara att du cyklar på för tunga växlar och då
Quote from Funbeat user on 30 May 2010, 12:40tack för svaret. Jag ska försöka höja något för jag tror att jag sitter för lågt. Jag ska sträva efter att knät fortfarande är lite böjd o testa en runda.
tack för svaret. Jag ska försöka höja något för jag tror att jag sitter för lågt. Jag ska sträva efter att knät fortfarande är lite böjd o testa en runda.
Quote from Rasmus Olsson on 30 May 2010, 13:04Dags att reklamera för Bruse sadelskola: http://www.funbeat.se/discussion/show.aspx?ThreadID=437639
Dags att reklamera för Bruse sadelskola: http://www.funbeat.se/discussion/show.aspx?ThreadID=437639
Quote from Funbeat user on 30 May 2010, 14:38Jag har inte ställt in sadeln efter Bruse och det verkar fungera fortfarande efter drygt trettio år.
Jag har inte ställt in sadeln efter Bruse och det verkar fungera fortfarande efter drygt trettio år.
Quote from Rasmus Olsson on 30 May 2010, 15:12Tur du inte ställt in den efter mig, då hade du antagligen suttit för lågt.
Tur du inte ställt in den efter mig, då hade du antagligen suttit för lågt.
Quote from Funbeat user on 30 May 2010, 16:19Den snabba inställningen: Foten på trampan med hålfoten då ska benet vara rakt.
Den krångliga teori dito: Innerbenslängden x 0,883 ger sadelhöjden från centrum vevparti till överkant sadel.
Den snabba inställningen: Foten på trampan med hålfoten då ska benet vara rakt.
Den krångliga teori dito: Innerbenslängden x 0,883 ger sadelhöjden från centrum vevparti till överkant sadel.
Quote from Funbeat user on 30 May 2010, 16:23Påverkar inte klossens position/vevarms längd/skons tjocklek eller varför inte personliga preferenser?
Påverkar inte klossens position/vevarms längd/skons tjocklek eller varför inte personliga preferenser?
Quote from Funbeat user on 30 May 2010, 18:55Naturligtvis David, men som utgångspunkt för vidare inställningar är det ett bra mått.
Naturligtvis David, men som utgångspunkt för vidare inställningar är det ett bra mått.
Quote from Funbeat user on 30 May 2010, 18:59Ja, jag har aldrig förstått det där med centrum av vevpartiet. Man behöver inte köra med så många decimaler om det är ändå, potentiellt, stora skillnader beroende på vevarmslängd (170 ... 175), klossar osv.
Din första ovetenskaplig metod verkar rimligare
Ja, jag har aldrig förstått det där med centrum av vevpartiet. Man behöver inte köra med så många decimaler om det är ändå, potentiellt, stora skillnader beroende på vevarmslängd (170 ... 175), klossar osv.
Din första ovetenskaplig metod verkar rimligare