Quote from Guest on 6 August 2010, 10:09Har funderat lite på exakt hur mycket skillnad det blir i fart?
Man kör samma sträcka utan alltför mycket backar. Hur stor skillnad kommer det bli för samma människa och samma förutsättningar (vind mm) om man kör med en vanl racer kontra en tt?
Är det
Har funderat lite på exakt hur mycket skillnad det blir i fart?
Man kör samma sträcka utan alltför mycket backar. Hur stor skillnad kommer det bli för samma människa och samma förutsättningar (vind mm) om man kör med en vanl racer kontra en tt?
Är det
Quote from Funbeat user on 6 August 2010, 10:19Från några till massa km/h.
Här är en bra genomgång av det hela: http://www.cyclingnews.com/features/how-aero-is-aero
Från några till massa km/h.
Här är en bra genomgång av det hela: http://www.cyclingnews.com/features/how-aero-is-aero
Quote from Funbeat user on 6 August 2010, 10:33Skillnaden ligger i aerodynamiken. Det innebär såklart att olika cyklisters sittställningar varierar MYCKET i aerodynamiskt hänseende - på båda typerna av cykel.
Jag kör ganska aggressivt på min racer och på min tri-cykel och båda cyklarna är av samma kv
Skillnaden ligger i aerodynamiken. Det innebär såklart att olika cyklisters sittställningar varierar MYCKET i aerodynamiskt hänseende - på båda typerna av cykel.
Jag kör ganska aggressivt på min racer och på min tri-cykel och båda cyklarna är av samma kv
Quote from Funbeat user on 6 August 2010, 15:32Jag börjar faktiskt bli riktigt nyfiken på en tt hoj.
Har den senaste månaden labbat lite med sitt ställningen på min racer och märkta att jag fått upp snittet några km/h. Börjar bli roligare och roligare med korta högintensiva pass just för fartens sku
Jag börjar faktiskt bli riktigt nyfiken på en tt hoj.
Har den senaste månaden labbat lite med sitt ställningen på min racer och märkta att jag fått upp snittet några km/h. Börjar bli roligare och roligare med korta högintensiva pass just för fartens sku
Quote from Funbeat user on 6 August 2010, 19:47Hej,
Oscar är ganska spot-on med mina egna resultat...men om det är TT fart du vill ha så ger en aero-ram mkt mer fart för pengarna än högprofilhjul! Uppskattar att mina 82-100 ger ca 1km/h i fart, emedan hojjen ger ca 4km/h, o andra sidan om du vill ha
Hej,
Oscar är ganska spot-on med mina egna resultat...men om det är TT fart du vill ha så ger en aero-ram mkt mer fart för pengarna än högprofilhjul! Uppskattar att mina 82-100 ger ca 1km/h i fart, emedan hojjen ger ca 4km/h, o andra sidan om du vill ha
Quote from Funbeat user on 6 August 2010, 19:58Det beror delvis på sträckan. Framförallt gör hjulen mycket och kör du med samma hjul så kommer möjligtvis din ram och sittställning skilja 20-40 watt?
Men det finns säkert möjlighet att räkna på
http://www.analyticcycling.com/RiderAeroStudy.html
Det beror delvis på sträckan. Framförallt gör hjulen mycket och kör du med samma hjul så kommer möjligtvis din ram och sittställning skilja 20-40 watt?
Men det finns säkert möjlighet att räkna på
http://www.analyticcycling.com/RiderAeroStudy.html
Quote from Funbeat user on 6 August 2010, 20:12Vad har sträckan med saken att göra, om vi förutsätter att vi pratar om samma ansträngningsnivå (Borg-skala). Men självklart så håller de flesta högre hastighet på en 10k än en 50k TT....
Vad har sträckan med saken att göra, om vi förutsätter att vi pratar om samma ansträngningsnivå (Borg-skala). Men självklart så håller de flesta högre hastighet på en 10k än en 50k TT....
Quote from Funbeat user on 6 August 2010, 20:19Pröva att sitta på tempohoj i 15-20 mil jämfört med linjehoj så lär du märka skillnad.
Pröva att sitta på tempohoj i 15-20 mil jämfört med linjehoj så lär du märka skillnad.
Quote from Funbeat user on 6 August 2010, 20:28Nu blir det intressant, då det är exakt vad jag sysslar med... Vad är det eg du försöker säga? Att aerohjul är effektivare ju längre distansen blir eller är det tvärt om, eller är det en fråga om core-stabilitet? Förstår inte riktigt vart u vill....
Mvh
Nu blir det intressant, då det är exakt vad jag sysslar med... Vad är det eg du försöker säga? Att aerohjul är effektivare ju längre distansen blir eller är det tvärt om, eller är det en fråga om core-stabilitet? Förstår inte riktigt vart u vill....
Mvh
Quote from Funbeat user on 6 August 2010, 23:22Va f-n är en TT???
- Tempo Toy ?
- Triathlon Tykel ?
Jag får inte ihop det. Tänker bara på öl... :@
Va f-n är en TT???
- Tempo Toy ?
- Triathlon Tykel ?
Jag får inte ihop det. Tänker bara på öl... :@