Forum

Forum Navigation
Forum breadcrumbs - You are here:ForumCykelSkivbroms Avid, vad gör jag för f …
You need to log in to create posts and topics.

12

Nybörjare på diskbromsar - personangrepp om inkompetens helt okej, för nu lyssnar jag på allt.Tog av hjulen på min Trek 6300 för att kränga på dubbdäck. När jag ska sätta tillbaka hjulen så får jag inte in diskarna för bromsbeläggen ger inget utrymme. Fic

Är det hydraliska broms eller vajr?

Ska man inte sätta i något emellan så inte "kolvarna" trycks ihop under rep-övningar?

Det har jag aldrig behövt göra, men jag har väldigt, väldigt lite erfarenhet med skivbromsar. Jag har en MTB med hydrauliska och de stannar i öppet läget när jag plockar av hjulet.

Låter konstigt att de skulle klämma åt. Jag hade inte varit så glad om de

Jag tänker på ifall de blir lite lätt ut/intryckta under mekövningen. Det brukar inte vara så lätt att få in bromsskivan på plats då. Om jag har tänkt rätt.

Det är hydraliska. Har sprutat med 556 i fall det handlar om att de kärvar, men beläggen går inte tillbaka av sig själv, och bända kan jag ju alltså inte. Har kanske kommit mot bromshandtagen, men om beläggen går tillbaka vid bromsningar vid körning, vilk

Det är bara att luta dig tillbaka ... någon måste väl kunna detta.

Finns alltid happymtb.org ....

Du måste trycka isär beläggen med något, en kniv eller skruvmejsel, så att skivan kan få plats. Om det inte går, kolla att 1. det inte sitter skräp bakom beläggen 2. beläggen verkligen snäpper på plats när du sätter dit dem. På min 6300 är det Avid-broms

Tyvärr tror jag att det är lite våld som gäller, alternativt byta beläggen. Jag drar till med en (inte särskilt) vild gissning på vad det är du har gjort för fel: Du har lyckats trycka in bromshandtagen när du har haft hjulen av. Beläggen ligger snällt oc

En smörkniv i plast brukar kunna rädda situationen.

12