Quote from Guest on 1 August 2011, 00:54Funderar på att köpa ny gaffel och tillhörande skivbroms. Har blivit tipsad om Avid x9.
Någon som har något annat förslag som funkar bra?
Hur stor skillnad gör det vilken storlek man har på bromsen? Måste det anpassas efter vilken gaffel manhar?
(Den j
Funderar på att köpa ny gaffel och tillhörande skivbroms. Har blivit tipsad om Avid x9.
Någon som har något annat förslag som funkar bra?
Hur stor skillnad gör det vilken storlek man har på bromsen? Måste det anpassas efter vilken gaffel manhar?
(Den j
Quote from Funbeat user on 1 August 2011, 01:04Normalt är infästningen till gaffeln standard och sen har man olika adaptrar för att passa bromsoket.
I alla fall mellan 160 och 185.
Normalt är infästningen till gaffeln standard och sen har man olika adaptrar för att passa bromsoket.
I alla fall mellan 160 och 185.
Quote from Funbeat user on 1 August 2011, 10:21Gissar att större diametrar används när man vill kunna bromsa hårdare. För en liggcykel skulle jag välja den minsta diametern.
Gissar att större diametrar används när man vill kunna bromsa hårdare. För en liggcykel skulle jag välja den minsta diametern.
Quote from Funbeat user on 1 August 2011, 12:22Skaffa riktiga grejor så du är på säkra sidan
BILD:http://www.autoevolution.com/images/news/how-f1-brakes-work-6936_3.jpg
Skaffa riktiga grejor så du är på säkra sidan
BILD:http://www.autoevolution.com/images/news/how-f1-brakes-work-6936_3.jpg
Quote from Funbeat user on 1 August 2011, 14:33jag har 160mm skivor på min hybrid, bromsar jag max så får jag anstränga mig för att inte flyga av 🙂
Jag gissar att du har mer nytta av 185mm och större vid terrängåkning eller downhill mm där du behöver ha bra bromsverkan under längre tid.Större ski
jag har 160mm skivor på min hybrid, bromsar jag max så får jag anstränga mig för att inte flyga av 🙂
Jag gissar att du har mer nytta av 185mm och större vid terrängåkning eller downhill mm där du behöver ha bra bromsverkan under längre tid.
Större ski
Quote from Funbeat user on 1 August 2011, 14:39Tack för alla tips!
Huvudsakliga anledningen till att jag vill byta är att jag vill ha större bromskraft, några längre backar har jag inte i närheten av mig nu och att köra något annat än asfalt är inte aktuellt.
Det är enorm skillnad på hur mycke man k
Tack för alla tips!
Huvudsakliga anledningen till att jag vill byta är att jag vill ha större bromskraft, några längre backar har jag inte i närheten av mig nu och att köra något annat än asfalt är inte aktuellt.
Det är enorm skillnad på hur mycke man k
Quote from Funbeat user on 1 August 2011, 23:36då kan du utan problem gå upp en storlek, mer än så blir nog bara overkill 🙂
då kan du utan problem gå upp en storlek, mer än så blir nog bara overkill 🙂
Quote from Funbeat user on 8 August 2011, 15:04Har hört lite olika från olika personer som borde ha koll - hur är det egentligen med nav och skivbromsar: Behövs det speciella nav för dessa? I så fall - någon som kan tipsa om färdiga snabba och styva hjul som funkar med skivbroms?
Har hört lite olika från olika personer som borde ha koll - hur är det egentligen med nav och skivbromsar: Behövs det speciella nav för dessa? I så fall - någon som kan tipsa om färdiga snabba och styva hjul som funkar med skivbroms?
Quote from Funbeat user on 8 August 2011, 16:25Titta fyra inlägg upp.
Titta fyra inlägg upp.
Quote from Funbeat user on 8 August 2011, 17:19Hope -bromsarna ska vara riktigt fina åxå
http://www.hopetech.com/
Hope -bromsarna ska vara riktigt fina åxå