Forum

Forum Navigation
Forum breadcrumbs - You are here:ForumCykelSkrapsår tips
You need to log in to create posts and topics.

12

Hej. Lyckades trilla med cykeln i lite hastighet idag. Fick ganska ordentliga skrapsår på armen och höften. Skall detta behandlas på något speciellt sätt för att optimera läkningen? Eller skall det bara luftas så mycket som möjligt?

Se till att det är rent, vanligt vatten sårtvätt (koksaltlösning alltså) så att du fått bort sand och grus. Sedan beror det på hur djupt det är. ytliga skrapsår som slutar blöda fort - inget över.
Djupare, sätt på plåster tills det slutat blöda iaf - du k

Tvätta av det riktigt ordentligt med tvål och vatten (fast det har du nog redan gjort), se till att smågrus och dylikt verkligen kommer bort. Sen är det bästa att låta det vara öppet och få läka av sig själv, men sitter det så att tröjan skaver i det hela

Se till att komma ut på cykel snarast.

Ok. Blöder nu fortfarande nästan 4 timmar efter. Är rent och borde ju sluta snart så låter det bara luftas. Tack =)

Det finns antiseptisk salva som påskyndar läkningen.

Så länge det inte blöder mycket så är det faktiskt bra att det blöder för det hjälper till att få ut ev smuts som man inte har lyckats att tvätta bort.

Det här gör ont
http://roadid.posterous.com/tour-de-suisse-stage-4-crash-mark-cavendish-a

LHP salvan är jättebra mot sår. Antiseptisk

Jag brukar köra med zinkpasta på sår för att skynda på läkningen, funkar kanon bra.
Zinkpasta och luftiga kompresser läkte ett stort "omöjligt" sår jag hade i fjol efter en klantig operation, som inte ville läka.

Efter det tycker jag zinkpasta is the shi

12