Forum

Forum Navigation
Forum breadcrumbs - You are here:ForumCykelSlicks för 29er?
You need to log in to create posts and topics.

Nån som vet var man kan få tag på slicks till en MTB med 29 tums hjul? Har inte råd/lust att köpa en racer men tänkte ändå träna lite på landsväg som komplement till MTB och löpning. Det känns somlite väl jobbigt att köra med 29x2,4 dubbdäck på landsväg

Det är väl 622-hjul? Då passar "vanliga" 28"-racerdäck.

Ok, det är ju bra. Kan du rekommendera några billiga/bra racerdäck? Gärna "lite" kraftigare eller åtminstone lite mönster/grepp än vanliga racerdäck (runt 1.5")

Antingen är dom billiga eller bra. Sedan är det mm i den civiliserade världen.

Patrik:
Skall du ha däck förr att cykla på belagda vägar ger m
önster både sämre grepp och högre rullmotstånd.
http://www.sheldonbrown.com/brandt/slicks.html

Ok, så det är bättre med landsvägshjul än cykelcrosshjul om jag ska köra på vägar och cykelbanor?

Frågan är om inte ett ordentligt mönster tränger igenom ett lager löv bättre än helt släta. Jag tycker det är lite läskigt på sina ställen med mina släta däck nu.

Ett lager blöta löv är hala, oavsett vad för däck man har (tossebergsklätten var fulla av blöta löv) 🙂

Jo, men någon form av mönstring har en chans att ta sig igenom till skillnad ifrån slicks. I synnerhet om det ser ut som det brukar göra här i stan där det ofta inte är en fråga om lager av löv, utan ett tunt, mosat lager av snorhal sörja.