Forum

Forum Navigation
Forum breadcrumbs - You are here:ForumCykelSlopad ram
You need to log in to create posts and topics.

12

Ram-geometri är inte min starka gren men funderar på det här med slopad ram på en racer: Vad är fördelarna/nackdelarna gentemot en mer traditionell "rak" geometri?

Jag har hört så olika: Slopad ram ger en lättare och mer vridstyv ram, slopad ram ger mer

dom - ja inte cyklisterna utan dom som står på andra sidan disken i alla led från tillverkning till försäljning - har väl räknat ut att det finns pengar att tjäna på ramar som lutar: tre storlekar passar alla...

hmmm... ok, hur lyckas ramtillverkarna med att komprimera antalet ramstorlekar genom att slopa ramen? Jag kanske är lite trög...

kolla marknaden: förr en ram på var och varannan centimeter nu S, M och L...

LOOK har 49, 51, 53, 55, 57, 59

jo, men vad exakt blir skillnaden rent geometriskt/inställningsmässigt, förutom att tillverkarna sätter S-M-L-lappar på cyklarna?

Jag tror inte att någon "seriös" tillverkare har endast S-M-L.
LOOK har XS-S-M-L-XL-XXL

OT, men Rocky Mountain har 48, 51, 54, 57 och 60 cm. Min är en slopad 51:a.

Men berätta gärna om för- och nackdelarna med geometrin. Någon?

Slopad ram ger vanligtvis lite färre storlekar och därmed lägre kostnader för gjutformar för kompositen=större serier.

Geometrin och utrustningen i symbios påverkar köregenskaperna.
Tyvärr så påverkar även pilotens fysik köregenskaperna. Den går vanligtv

Tack Håkan, Jag blev lite klokare iaf. 🙂

Hur påverkar den slopade geometrin köregenskaperna´förutm de faktorer du nämnt? Mer komfort- mindre racig? Eller har det inget med saken att göra?

12