Quote from Guest on 9 July 2009, 14:41Ram-geometri är inte min starka gren men funderar på det här med slopad ram på en racer: Vad är fördelarna/nackdelarna gentemot en mer traditionell "rak" geometri?
Jag har hört så olika: Slopad ram ger en lättare och mer vridstyv ram, slopad ram ger mer
Ram-geometri är inte min starka gren men funderar på det här med slopad ram på en racer: Vad är fördelarna/nackdelarna gentemot en mer traditionell "rak" geometri?
Jag har hört så olika: Slopad ram ger en lättare och mer vridstyv ram, slopad ram ger mer
Quote from Funbeat user on 9 July 2009, 14:51dom - ja inte cyklisterna utan dom som står på andra sidan disken i alla led från tillverkning till försäljning - har väl räknat ut att det finns pengar att tjäna på ramar som lutar: tre storlekar passar alla...
dom - ja inte cyklisterna utan dom som står på andra sidan disken i alla led från tillverkning till försäljning - har väl räknat ut att det finns pengar att tjäna på ramar som lutar: tre storlekar passar alla...
Quote from Funbeat user on 9 July 2009, 15:06hmmm... ok, hur lyckas ramtillverkarna med att komprimera antalet ramstorlekar genom att slopa ramen? Jag kanske är lite trög...
hmmm... ok, hur lyckas ramtillverkarna med att komprimera antalet ramstorlekar genom att slopa ramen? Jag kanske är lite trög...
Quote from Funbeat user on 9 July 2009, 15:14kolla marknaden: förr en ram på var och varannan centimeter nu S, M och L...
kolla marknaden: förr en ram på var och varannan centimeter nu S, M och L...
Quote from Funbeat user on 9 July 2009, 15:17LOOK har 49, 51, 53, 55, 57, 59
LOOK har 49, 51, 53, 55, 57, 59
Quote from Funbeat user on 9 July 2009, 15:20jo, men vad exakt blir skillnaden rent geometriskt/inställningsmässigt, förutom att tillverkarna sätter S-M-L-lappar på cyklarna?
jo, men vad exakt blir skillnaden rent geometriskt/inställningsmässigt, förutom att tillverkarna sätter S-M-L-lappar på cyklarna?
Quote from Funbeat user on 9 July 2009, 15:24Jag tror inte att någon "seriös" tillverkare har endast S-M-L.
LOOK har XS-S-M-L-XL-XXL
Jag tror inte att någon "seriös" tillverkare har endast S-M-L.
LOOK har XS-S-M-L-XL-XXL
Quote from Funbeat user on 9 July 2009, 17:56OT, men Rocky Mountain har 48, 51, 54, 57 och 60 cm. Min är en slopad 51:a.
Men berätta gärna om för- och nackdelarna med geometrin. Någon?
OT, men Rocky Mountain har 48, 51, 54, 57 och 60 cm. Min är en slopad 51:a.
Men berätta gärna om för- och nackdelarna med geometrin. Någon?
Quote from Funbeat user on 9 July 2009, 18:05Slopad ram ger vanligtvis lite färre storlekar och därmed lägre kostnader för gjutformar för kompositen=större serier.
Geometrin och utrustningen i symbios påverkar köregenskaperna.
Tyvärr så påverkar även pilotens fysik köregenskaperna. Den går vanligtv
Slopad ram ger vanligtvis lite färre storlekar och därmed lägre kostnader för gjutformar för kompositen=större serier.
Geometrin och utrustningen i symbios påverkar köregenskaperna.
Tyvärr så påverkar även pilotens fysik köregenskaperna. Den går vanligtv
Quote from Funbeat user on 9 July 2009, 18:23Tack Håkan, Jag blev lite klokare iaf. 🙂
Hur påverkar den slopade geometrin köregenskaperna´förutm de faktorer du nämnt? Mer komfort- mindre racig? Eller har det inget med saken att göra?
Tack Håkan, Jag blev lite klokare iaf. 🙂
Hur påverkar den slopade geometrin köregenskaperna´förutm de faktorer du nämnt? Mer komfort- mindre racig? Eller har det inget med saken att göra?