Quote from Guest on 12 July 2009, 21:18Jag fick en smäll på knäskålen under ett semesterbyggprojekt i fredags.
Slant då jag skulle skjuta upp en skottkärra med sand och dunkade
hö knä i nåt hårt, kanske kärran eller en sten i marken.Hade inga problem direkt efteråt men på kvällen svullnade
Jag fick en smäll på knäskålen under ett semesterbyggprojekt i fredags.
Slant då jag skulle skjuta upp en skottkärra med sand och dunkade
hö knä i nåt hårt, kanske kärran eller en sten i marken.
Hade inga problem direkt efteråt men på kvällen svullnade
Quote from Funbeat user on 12 July 2009, 21:28Lämpligt är att ta kontakt med närmaste vårdcentral, eller, enligt mina erfarenheter en duktig fysioterapeut.
Regel 1: Gör det ont under eller efter träning: Vila och låt det läka. Regel 2: Gör det bara lite ont: Prova att träna. Gör det mer ont efteråt;
Lämpligt är att ta kontakt med närmaste vårdcentral, eller, enligt mina erfarenheter en duktig fysioterapeut.
Regel 1: Gör det ont under eller efter träning: Vila och låt det läka. Regel 2: Gör det bara lite ont: Prova att träna. Gör det mer ont efteråt;
Quote from Funbeat user on 12 July 2009, 22:04Kör på med lätt träning bara för att få igång rörelserna och blodflödet.
Gör så tills det känns bra.Du skulle isat knäet direkt efter egentligen.
Kör på med lätt träning bara för att få igång rörelserna och blodflödet.
Gör så tills det känns bra.
Du skulle isat knäet direkt efter egentligen.
Quote from Funbeat user on 12 July 2009, 22:14Lite amatördiagnoser och amatörfysioterapi...
Att inget skadats vet man egentligen inte utan att röntga (helst med magnetröntgen för detaljerna). Svullnaden tyder på en inflammation. Finns lite olika skolor hur man ska göra men de flesta brukar förespråk
Lite amatördiagnoser och amatörfysioterapi...
Att inget skadats vet man egentligen inte utan att röntga (helst med magnetröntgen för detaljerna). Svullnaden tyder på en inflammation. Finns lite olika skolor hur man ska göra men de flesta brukar förespråk
Quote from Funbeat user on 13 July 2009, 09:14Som jag misstänkte finns en hel del kompetens här på forumet!
Både snabbare och bättre råd här än vad vårdcentralens mumier kunnat krysta fram
"Ta 2 alvedon", "vila,vänta och se", "vänta sedan lite till"...
Tackar och bockar!
Som jag misstänkte finns en hel del kompetens här på forumet!
Både snabbare och bättre råd här än vad vårdcentralens mumier kunnat krysta fram
"Ta 2 alvedon", "vila,vänta och se", "vänta sedan lite till"...
Tackar och bockar!
Quote from Funbeat user on 14 July 2009, 13:08Alvedon??? Visste inte att Alvedon innehöll Paracetamol förrän jag kolla upp det. Paracetamol har inga antiinflammatoriska egenskaper (eller mycket mycket lite). Det är bra att ta om man har eller har haft magsår/katarr men inte om man vill få nån effekt
Alvedon??? Visste inte att Alvedon innehöll Paracetamol förrän jag kolla upp det. Paracetamol har inga antiinflammatoriska egenskaper (eller mycket mycket lite). Det är bra att ta om man har eller har haft magsår/katarr men inte om man vill få nån effekt
Quote from Funbeat user on 15 July 2009, 19:19Jag kröp till (vårdcentrals)korset i morse (fick en tid omedelbart, kors i taket)
då blånaden fortsatte breda ut sig. En "Funktionskontroll" gav vid handen
att knäleden är hyfsat stabil så led/korsband borde vara hela.Möjligen har knäskålen flyttats i s
Jag kröp till (vårdcentrals)korset i morse (fick en tid omedelbart, kors i taket)
då blånaden fortsatte breda ut sig. En "Funktionskontroll" gav vid handen
att knäleden är hyfsat stabil så led/korsband borde vara hela.
Möjligen har knäskålen flyttats i s