Forum

Forum Navigation
You need to log in to create posts and topics.

12

Hej!

Jag har en pump som, för mig, är oerhört avancerad 🙂 Framhjulet går bra men det känns som om det inte kommer in någon luft när jag pumpar där bak... Jag har en columbus vola cykel och på bakhjulet sitter ventil men utan "skyddsknopp". Kan det ha nå

Hejsan, du börjar med att skruva upp ventilen som sitter på cykeln ett par varv. Tryck sedan till ventilen så att du hör att det pyser ut luft tills du släpper upp den igen. Nu är det klart att börja pumpa. Sätt på munstycket och tryck ned och stäng venti

Med mina pumpar kan jag inte få in luft utan att jag HELT skruvar upp ventilskruven. Bara ett par varv innebär noll luft in i slangen, hur hårt jag än pumpar.

När du har fått pumpens munstycke ner över ventilen, glöm inte att låsa den genom att dra tillbaka spaken.

Har pumpen tryckmätare?

Jag har kört med en fotpump hemma men inte haft koll på vad det varit för tryck så i veckan slog jag till på en ny på Cykelcity och jag har kört med 2 bar för lite så nu rullar det lite bättre 🙂

Ingen svarade på frågan Hur mycket luft...
Runt 7 bar kan vara lagom...

Angående trycket i däcket så finns det ett maxtryck, trycket på sidan av däcket. Jag brukar ligga rätt nära maxtrycket, kanske något ½ bar under.
Om jag inte missminner mig så står det även lägsta rekommenderade trycket på däckssidan?

Rekommenderat max lufftryck brukar stå på kanten av däcket,
hittade en tidigare tråd men en graf som visar rekommenderat lufttryck vs vikt

http://www.funbeat.se/life/discussion/show.aspx?ThreadID=21430

Lycka till!

edit Jag skriver för långsamt....

Tack snälla för alla tips!! De hjälpte verkligen, efter att ha följt instruktionerna så har jag ett backdäck som är stenhårt!! Har precis varit ute på en runda och det gick himla bra!

Nu kan jag använda pumpen också 🙂

Tack igen, you saved my day and my

Lufttrycket beror väl på personens vikt också? Maxtryck för en lätt person kontra en tung...

12