Forum

Forum Navigation
You need to log in to create posts and topics.

Funderade under dagens simning som gick förvånansvärt lätt om man tjänar på att simma i en 25-metersbassäng, jämfört med öppet vatten..
Alltså går, 750m i 25-metersbassäng; eller, 750m öppet vatten snabbast?

Kan du vända bra vinner du på bassängsimning. Vänder du uselt och kan simma rakt så vinner du antagligen på att utomhussimning oftast innebär våtdräkt.

Jag vänder uselt, kan inte simma rakt, och har svårt med rörligheten i våtdräkt, så jag är ungefär jäm

Jag tror att man har ungefär samma tid i 50:a utan våtdräkt som man har i öppet vatten. Det man vinner med våtdräkt (ca 4 sek per 100 m) förlorar man på längre sträcka utomhus. Glöm inte att det blir ett antal meter extra runt varje boj förutom felnaviger

Första 2 km i vansbromsimmet är garanterat snabbare än i bassäng pga medströmmen!

mmm ungefär så jag funderade med..

men 4sek med våtdräkt?? det är ju rätt mycket det! vad kör du med för dräkt då?

Jag har en Orca, men det spelar nog inte så stor roll. 4 sek per 100m är vad de flesta som jag frågat säger och det stämmer bra med min begränsat vetenskapliga test (400m max fart).

För alla oss andra som är sämre simmare än Torbjörn är skillnaden förmodligen ännu större.

För mig som i bästa fall medelmåttig simmare, så är uppskattad fartskillnad 15-20% för mig blir det väl runt 20 sek på 100m. Har dock inte heller jämfört så vetenskapligt.

Jag är kass på att vända och ofta blir det lite sicksack utomhus, så det går ganska jämt ut för min del.

testade att simma med en shorty, surfdräkt egentligen.. men men. O jädra va det gick! Fick 100m tider som var ungefär 10s bättre än vanligt, gutt!

O tyckte att jag inte behövde rotera så mycket för andningen heller.

På söndag blir det att testa sprintdi