Forum

Forum Navigation
Forum breadcrumbs - You are here:ForumCykelSnabbkopplingen uppspänd imorse
You need to log in to create posts and topics.

12

Snabbkopplingar är lite läskiga. Imorse när jag skulle till jobbet märkte jag efter några hundra meter att hjulet var löst och att snabbkopplingsflärpen var i ospänt läge. Det är inte omöjligt att någon kopplat upp den men jag tror snarare att jag kanske

Lite ska man nog få ta i.

"ta i" är ju subjektivt - men det ska vara motstånd när man stänger snabbkopplingen. Du känner ju om hjulet sitter ordentligt när du är klar. Hur hårt skulle du spänna åt om det var vanliga muttrar? Det är du som ska cykla på den...

Som Zipp skriver på sin hemsida ang. motstånd vid låsning utav (deras, men gäller säkert dom flesta fabrikat) snabbkoppling; Det ska vara så mkt motstånd så att det blir ett avtryck i handen.
Dvs det låter som om du drar åt för löst..

Ursäkta, men frågan måste ställas: Du skruvar väl inte fast hjulet? Du använder väl excentermekanismen för att låsa hjulet?

Han skriver snabbkobling!!

Har sett det. Men det brukar inte spela någon roll ibland. Bara för att man kallar något för vad det heter betyder det inte att det används som det ska. Tänkte inte idiotförklara någon, men många missförstånd beror på att man talar om samma sak men med he

Det har du helt rett i. Det er ikke altid jeg heller leser bruksanvisningen når jeg får noget nytt. He..he-- Er litt feg på det.

Han skrev också om flärpen (i motsats till muttern) så det verkar som om handgreppen var rätt, men kraften för liten.

Såg det, men "trycka ner" blir inte så lätt att begripa. "Trycka in" flärpen blir mer relevant.

12