Quote from Guest on 28 April 2011, 08:49Undrar som rubriken säger om man kan spänna ihop veven. Det är Ultegra från 2008 skulle jag tro. Jag orkar inte köpa verktyg för att sen inse att jag ändå måste byta hela vevlagret...
Undrar som rubriken säger om man kan spänna ihop veven. Det är Ultegra från 2008 skulle jag tro. Jag orkar inte köpa verktyg för att sen inse att jag ändå måste byta hela vevlagret...
Quote from Funbeat user on 28 April 2011, 08:59Är det glapp i vevlagret så är det bara att byta, det hjälper inte att dra ihop "vevarmarna".
Som tur är vevlagrerna billiga, 200-300:- .
105 eller ultegra, ingen märkbar kvalitetsskillnad
Är det glapp i vevlagret så är det bara att byta, det hjälper inte att dra ihop "vevarmarna".
Som tur är vevlagrerna billiga, 200-300:- .
105 eller ultegra, ingen märkbar kvalitetsskillnad
Quote from Funbeat user on 28 April 2011, 12:44Okej, det var det jag misstänkte. Ja, det är tur att de är billiga, känns som att man sliter ut dem hur snabbt som helst..
Okej, det var det jag misstänkte. Ja, det är tur att de är billiga, känns som att man sliter ut dem hur snabbt som helst..
Quote from Funbeat user on 28 April 2011, 12:47Köp kvalitetsprodukter istället.
Köp kvalitetsprodukter istället.
Quote from Funbeat user on 28 April 2011, 12:50Orginal lagerna brukar inte vara de bästa, SKF gör bra grejer.
Orginal lagerna brukar inte vara de bästa, SKF gör bra grejer.
Quote from Funbeat user on 28 April 2011, 13:50Vad är kvalitetsprodukter då David? Jag antar att SKF inte tillverkar lager som bara är att trycka in, eller? Jag har inte en komplett mekanisk verkstad i min studentlägenhet så det får vara relativt enkla lösningar. Priset är givetvis också ganska väsent
Vad är kvalitetsprodukter då David? Jag antar att SKF inte tillverkar lager som bara är att trycka in, eller? Jag har inte en komplett mekanisk verkstad i min studentlägenhet så det får vara relativt enkla lösningar. Priset är givetvis också ganska väsent
Quote from Mikaela Lexén on 28 April 2011, 15:12Glappar vevpartiet i höjdled eller sidled?
Om vevpartiet glappar i höjdled är det troligtvis vevlagret som är dåligt.
Är glappet i sidled? Hur stort spel har du då mellan vevarm och vevlager? Det bör inte vara större än en millimeter.
I så fall:
Skruva
Glappar vevpartiet i höjdled eller sidled?
Om vevpartiet glappar i höjdled är det troligtvis vevlagret som är dåligt.
Är glappet i sidled? Hur stort spel har du då mellan vevarm och vevlager? Det bör inte vara större än en millimeter.
I så fall:
Skruva
Quote from Funbeat user on 28 April 2011, 15:51Ja, jag kör med Campagnolo och har inte behövt byta lager på några år.
Ja, jag kör med Campagnolo och har inte behövt byta lager på några år.
Quote from Funbeat user on 28 April 2011, 15:59Jag kör med Shimano, jag bytte nyligen.
Kört många mil i regn och rusk sedan -07
Jag kör med Shimano, jag bytte nyligen.
Kört många mil i regn och rusk sedan -07
Quote from Funbeat user on 28 April 2011, 16:57Glappet är i radiellt, inte axialt så det är lagret som är kass. Om man ska byta till SKF-lager, använder man Shimano-höljet då eller? Annars blir det nog till att bara köpa nytt...
Glappet är i radiellt, inte axialt så det är lagret som är kass. Om man ska byta till SKF-lager, använder man Shimano-höljet då eller? Annars blir det nog till att bara köpa nytt...