Forum

Forum Navigation
Forum breadcrumbs - You are here:ForumCykelSpinningskor = cykelskor?
You need to log in to create posts and topics.

Hej!

Är nybörjade inom cykel och tänkte börja spinna mer och köpa min första lite mer racerliknande cykel.

Hur funkar det med skor? Kan jag köpa ett par spinningskor som jag sedan kan använda till cykel? Vad bör man tänka på när man köper skor?

Ska d

Spinningskor har oftast (alltid?) SPD-klossar under sulan. Det är samma som på mountainbike. Fördelen med dem är att klossen kan sjunka in i sulan och göra det möjligt att gå någorlunda normalt inomhus (och alla gånger man hoppar av MTB:n).

På racer sitt

SPD som sitter på spinning- och MTBskor har mindre anliggningsyta mot skon än racerpedalerna SPD-SL så kraven på att sulan är styv blir större. I övrigt är skillnaderna ganska små tycker jag.

Undvik skor som säljs som spinningskor. De jag har sett har v

+MASSOR på Styrbjörns inlägg

När jag för ett par år sedan skulle byta SPD-skor fick jag köpa flera olika, och allt dyrare, modeller innan jag hittade ett par som både hade bra passform och tillräckligt styv sula
Det blev ett par SH-XC60E
BILD:http://medi

Tack för svar! Nu är jag både klokare och kanske lite mer förvirrad! 😉

Jag har löst "problemet" med att ha samma skor till både spinning och landsvägsscykeln. Men på vintern har jag MTB klossar under skorna (Shimano) så passar de till spinningen, sen på vårvintern byter jag till recerklossar så passar de till landsvägscykeln

Jag har 3 par landsvägsskor och tre par MTB-skor hemma samt ett par av varje i Spanien. Då kan jag alltid ha ett par som är torra och rena. 🙂

Jag håller på Fredriks linje. Ska du till USA(säkert där just nu), köp två par formsydda skor som var för sig blir ultra i båda läger!
Ett par som går att skogsmulla med.
Ett par som aldrig ser ett gruskorn.