Forum

Forum Navigation
Forum breadcrumbs - You are here:ForumCykelSportsbike vs racer
You need to log in to create posts and topics.

12

Hej,
Bor en bit utanför stan och cyklar just nu till och från jobbet en dag i veckan, enkel väg 2,2 mil alltså 4,4 mil på en och samma dag. Detta gör jag idag på en 10 år gammal sportsbike (ngn form av hybridcykel??) med 21 växlar. Vägen jag cyklar är til

Det är klart att du ska ha en racer!
Den är lättare, fördelen märks mest i acceleration (mycket i stan) och i backar. På platten spelar det ingen större roll. Bättre aerodynamik och effektivitet öht gör dig snabbare.

Sen bör du köpa cykelkläder om du int

Luftmotståndet blir viktigare ju plattare din resväg är.
Vikten blir viktigare ju backigare det är.

Har du riktigt platt och blåsigt är en liggcykel det snabbaste alternativet, den är dessutom det absolut bekvämaste - men ger sämre översikt i trafiken n

Bra o lätta hjul + däck gör dig rejält snabbare. Så även rätt sittställning o vettig ram. Om sen just styret är rakt eller en bock gör inte lika mycket skillnad på farten

Tack för era svar 🙂

Måste gå och prata med en kunnig på en cykelaffär för det är en ren djungel detta. Men en racer är alltså mer lättcyklad? Jag har endel backar att ta mig upp och ner för så det vore skönt att ta sig fram ngt lättare.

Gällande växlar

Kanske bör tillägga att jag idag har en barsadel på min sportsbike vilket såklart kan ta en del vind och minska farten... tänker såklart inte sätta den på en eventuell ny cykel 🙂

För pendling så är nog cyklocross som du verkar vara lite inne på ett smartare alternativ.
Grov överblick. Cyclocross är en racer för tuffare miljö med möjlighet till kraftigare däck.
Oftast byggd med racer komponenter (bla växlar) men kraftigare gafflar

Helena:
Jag tycker att du bör besöka några cykelhandlare och bilda dig en egen uppfattning om vad som finns och vad du behöver.

Och inte minst: Vad du vill ha.

Varför inte börja hos din lokala cykelhandlare: TCM
http://www.tcmcykel.se/
De är stora, väls

"Vet ngn ungefär hur mycket man kan tjäna in (i tid)genom att byta cykel? Min nuvarande har ganska breda däck och som snabbast har jag fått upp den i 38km/h i en ganska brant backe... inte så snabb känns det, på en raksträcka har den gått i 29km/h."

Hej.

Barnsadel, det är ju som att köra med en fallskärm bakom sig. När jag körde barn till/från dagis så lämnade jag själva sitsen där.

Håller annars med om tipset ang CX, hade själv en sån som enda cykel i många år. Cykelpendlade året runt 2*15 km, dubbdäck

12