Quote from Guest on 25 April 2013, 14:51Hej,
Bor en bit utanför stan och cyklar just nu till och från jobbet en dag i veckan, enkel väg 2,2 mil alltså 4,4 mil på en och samma dag. Detta gör jag idag på en 10 år gammal sportsbike (ngn form av hybridcykel??) med 21 växlar. Vägen jag cyklar är til
Hej,
Bor en bit utanför stan och cyklar just nu till och från jobbet en dag i veckan, enkel väg 2,2 mil alltså 4,4 mil på en och samma dag. Detta gör jag idag på en 10 år gammal sportsbike (ngn form av hybridcykel??) med 21 växlar. Vägen jag cyklar är til
Quote from Funbeat user on 25 April 2013, 15:01Det är klart att du ska ha en racer!
Den är lättare, fördelen märks mest i acceleration (mycket i stan) och i backar. På platten spelar det ingen större roll. Bättre aerodynamik och effektivitet öht gör dig snabbare.Sen bör du köpa cykelkläder om du int
Det är klart att du ska ha en racer!
Den är lättare, fördelen märks mest i acceleration (mycket i stan) och i backar. På platten spelar det ingen större roll. Bättre aerodynamik och effektivitet öht gör dig snabbare.
Sen bör du köpa cykelkläder om du int
Quote from Funbeat user on 25 April 2013, 15:23Luftmotståndet blir viktigare ju plattare din resväg är.
Vikten blir viktigare ju backigare det är.Har du riktigt platt och blåsigt är en liggcykel det snabbaste alternativet, den är dessutom det absolut bekvämaste - men ger sämre översikt i trafiken n
Luftmotståndet blir viktigare ju plattare din resväg är.
Vikten blir viktigare ju backigare det är.
Har du riktigt platt och blåsigt är en liggcykel det snabbaste alternativet, den är dessutom det absolut bekvämaste - men ger sämre översikt i trafiken n
Quote from Funbeat user on 25 April 2013, 18:43Bra o lätta hjul + däck gör dig rejält snabbare. Så även rätt sittställning o vettig ram. Om sen just styret är rakt eller en bock gör inte lika mycket skillnad på farten
Bra o lätta hjul + däck gör dig rejält snabbare. Så även rätt sittställning o vettig ram. Om sen just styret är rakt eller en bock gör inte lika mycket skillnad på farten
Quote from Funbeat user on 26 April 2013, 07:45Tack för era svar 🙂
Måste gå och prata med en kunnig på en cykelaffär för det är en ren djungel detta. Men en racer är alltså mer lättcyklad? Jag har endel backar att ta mig upp och ner för så det vore skönt att ta sig fram ngt lättare.
Gällande växlar
Tack för era svar 🙂
Måste gå och prata med en kunnig på en cykelaffär för det är en ren djungel detta. Men en racer är alltså mer lättcyklad? Jag har endel backar att ta mig upp och ner för så det vore skönt att ta sig fram ngt lättare.
Gällande växlar
Quote from Funbeat user on 26 April 2013, 07:50Kanske bör tillägga att jag idag har en barsadel på min sportsbike vilket såklart kan ta en del vind och minska farten... tänker såklart inte sätta den på en eventuell ny cykel 🙂
Kanske bör tillägga att jag idag har en barsadel på min sportsbike vilket såklart kan ta en del vind och minska farten... tänker såklart inte sätta den på en eventuell ny cykel 🙂
Quote from Mattias Johansson on 26 April 2013, 09:10För pendling så är nog cyklocross som du verkar vara lite inne på ett smartare alternativ.
Grov överblick. Cyclocross är en racer för tuffare miljö med möjlighet till kraftigare däck.
Oftast byggd med racer komponenter (bla växlar) men kraftigare gafflar
För pendling så är nog cyklocross som du verkar vara lite inne på ett smartare alternativ.
Grov överblick. Cyclocross är en racer för tuffare miljö med möjlighet till kraftigare däck.
Oftast byggd med racer komponenter (bla växlar) men kraftigare gafflar
Quote from Berit Bengtson on 26 April 2013, 09:34Helena:
Jag tycker att du bör besöka några cykelhandlare och bilda dig en egen uppfattning om vad som finns och vad du behöver.Och inte minst: Vad du vill ha.
Varför inte börja hos din lokala cykelhandlare: TCM
http://www.tcmcykel.se/
De är stora, väls
Helena:
Jag tycker att du bör besöka några cykelhandlare och bilda dig en egen uppfattning om vad som finns och vad du behöver.
Och inte minst: Vad du vill ha.
Varför inte börja hos din lokala cykelhandlare: TCM
http://www.tcmcykel.se/
De är stora, väls
Quote from Funbeat user on 26 April 2013, 10:20"Vet ngn ungefär hur mycket man kan tjäna in (i tid)genom att byta cykel? Min nuvarande har ganska breda däck och som snabbast har jag fått upp den i 38km/h i en ganska brant backe... inte så snabb känns det, på en raksträcka har den gått i 29km/h."
Hej.
"Vet ngn ungefär hur mycket man kan tjäna in (i tid)genom att byta cykel? Min nuvarande har ganska breda däck och som snabbast har jag fått upp den i 38km/h i en ganska brant backe... inte så snabb känns det, på en raksträcka har den gått i 29km/h."
Hej.
Quote from Funbeat user on 27 April 2013, 08:56Barnsadel, det är ju som att köra med en fallskärm bakom sig. När jag körde barn till/från dagis så lämnade jag själva sitsen där.
Håller annars med om tipset ang CX, hade själv en sån som enda cykel i många år. Cykelpendlade året runt 2*15 km, dubbdäck
Barnsadel, det är ju som att köra med en fallskärm bakom sig. När jag körde barn till/från dagis så lämnade jag själva sitsen där.
Håller annars med om tipset ang CX, hade själv en sån som enda cykel i många år. Cykelpendlade året runt 2*15 km, dubbdäck