Forum

Forum Navigation
You need to log in to create posts and topics.

12

Någon mer som märkt av att alla bilder man laddar upp på ett pass blir liggande även om de är tagna stående?

Kanske någon liten bugg som Olle fixar i ett naffs?

Detta beror nog på att du glömt att vända bilderna i datorn innan du laddar upp dem till Funbeat? Har precis testat själv att lägga till en liggande och en stående bild, och båda blir precis som de ska.

När du tar en "stående" bild så vet ju varken kamer

Det är nog mer komplicerat än så. Jpeg-formatet innehåller möjligheter att tala om om bilden ska presenteras stående eller liggande, upp- eller nervänd så om man "vrider" bilden i ett program så ändrar man bara ett värde i filen och behöver inte "flytta"

De är åt rätt håll i datorn...

I din dator är dom filer i jpeg-format (jag antar att det är jpeg-format).

Det program som du använder då du tittar på dom "i din dator" använder informationen om hur bilden ska vridas som jag skrev om ovan och rättar sig därefter därför ser dom ut som

Det är som CS säger. Ett rätt vanligt fenomen i olika nätforum, nu när kamerorna (läs:smartphone) har börjat få lägessensor så de vet vilket håll bilden är tagen. Och workaround är att spara om dem i något bildprogram på lokala datorn innan man laddar up

Här är den bästa (mest lättfattliga) beskrivning jag hittar just nu:
http://sylvana.net/jpegcrop/exif_orientation.html

Måste dock tillägga där att kortet som jag testat, är ett kort jag tagit själv med en kamera (inte smartphone eller liknande), överförd till datorn, vriden genom pilen i Windows fotovisare och sedan "sparad" på datorn. Är i jpeg-format, så jag ser inte va

windows fotovisare... är ett program det också! 🙂

Jo, det är jag väl medveten om. Det var därför jag tydligt försökte säga externa program, med det menas sånt som inte kommer som standard på en dator och som måste laddas hem/installeras 😉

12