Quote from Guest on 12 April 2011, 10:06Löptipsen som jag fått genom åren kan sammanfattas i
* Fixa en bra core så du orkar hålla i steget när du blir trött
* Spring intervaller så att du blir stark, fixar konditionen och får en bättre löpfrekvens
* Kör lugna långa distanspass för att lära kr
Löptipsen som jag fått genom åren kan sammanfattas i
* Fixa en bra core så du orkar hålla i steget när du blir trött
* Spring intervaller så att du blir stark, fixar konditionen och får en bättre löpfrekvens
* Kör lugna långa distanspass för att lära kr
Quote from Funbeat user on 12 April 2011, 10:16Jag kör numer ett snabbdistanspass i veckan. Med snabb tänker jag då tävlingsfart+. Dvs min tänkta, önskade tävlingsfart(IM Marathon) + 10-15 sekunder. Vecka 1 kör jag 3x5km, vecka 2; 2x10km och vecka 3 3x8 km. Dessa är ju som synes långa intervaller och
Jag kör numer ett snabbdistanspass i veckan. Med snabb tänker jag då tävlingsfart+. Dvs min tänkta, önskade tävlingsfart(IM Marathon) + 10-15 sekunder. Vecka 1 kör jag 3x5km, vecka 2; 2x10km och vecka 3 3x8 km. Dessa är ju som synes långa intervaller och
Quote from Funbeat user on 12 April 2011, 12:00En liten undran.
Man läser ofta i löpprogram att man ska springa i tröskel/tävlingsfart. När ni säger samma sak om Triathlon undrar jag följande.
Har ni samma tempo på en tri-tävling som på en löptävling.
Jag springer inte ofta ens i mitt träningstemp
En liten undran.
Man läser ofta i löpprogram att man ska springa i tröskel/tävlingsfart. När ni säger samma sak om Triathlon undrar jag följande.
Har ni samma tempo på en tri-tävling som på en löptävling.
Jag springer inte ofta ens i mitt träningstemp
Quote from Funbeat user on 12 April 2011, 16:55Intressant med ännu längre intervaller, ja varför inte?
Mathias, skulle rekommendera dig att springa snabbare och snabbare efter cykelpassen. Jag tar ingen hänsyn alls till att jag cyklat innan.
Intressant med ännu längre intervaller, ja varför inte?
Mathias, skulle rekommendera dig att springa snabbare och snabbare efter cykelpassen. Jag tar ingen hänsyn alls till att jag cyklat innan.
Quote from Funbeat user on 12 April 2011, 17:01Precis. Jag försöker helt ignorera att jag cyklat innan, och sedan när det går segt så säger jag till benen att skärpa sig "för vi har faktiskt bara kommit 200 m och har en mil kvar" och eftersom benen inte kan käfta emot (åtminstone verbalt) så brukar de
Precis. Jag försöker helt ignorera att jag cyklat innan, och sedan när det går segt så säger jag till benen att skärpa sig "för vi har faktiskt bara kommit 200 m och har en mil kvar" och eftersom benen inte kan käfta emot (åtminstone verbalt) så brukar de
Quote from Funbeat user on 14 April 2011, 13:18Mathias:
verkar som du är för dåligt tränad för cyklingen.
Du bör vara så pass vältränad att om du backar av typ 5% på intensiteten under cyklingen så ska du känna dig nästan helt oberörd när du börjar springa.
Om konsekvenserna av "lugn" cykling kvarstår
Mathias:
verkar som du är för dåligt tränad för cyklingen.
Du bör vara så pass vältränad att om du backar av typ 5% på intensiteten under cyklingen så ska du känna dig nästan helt oberörd när du börjar springa.
Om konsekvenserna av "lugn" cykling kvarstår
Quote from Funbeat user on 5 May 2011, 23:12Niclas: Nu blir jag fan orolig! Jag är alltid halvt död efter cyklingen, oavsett om jag kört sprint eller olympisk. Tar alltid typ 2 km innan jag kommer upp i vettigt tempo. Är jag för otränad på cykeln då??
Niclas: Nu blir jag fan orolig! Jag är alltid halvt död efter cyklingen, oavsett om jag kört sprint eller olympisk. Tar alltid typ 2 km innan jag kommer upp i vettigt tempo. Är jag för otränad på cykeln då??
Quote from Funbeat user on 11 May 2011, 18:30Cyklar du hårdare på triathlontävling än på träning?
Det gör inte jag. Däremot springer jag hårdare på tävling än på träning.
Under cykelmomentet har jag alltid en marginal som kan användas för taktiska ändamål. Det gör att jag känner mig ganska redo att
Cyklar du hårdare på triathlontävling än på träning?
Det gör inte jag. Däremot springer jag hårdare på tävling än på träning.
Under cykelmomentet har jag alltid en marginal som kan användas för taktiska ändamål. Det gör att jag känner mig ganska redo att