Forum

Forum Navigation
Forum breadcrumbs - You are here:ForumSimningStarttider?
You need to log in to create posts and topics.

Undrar en smula vad det här med starttider kommer ifrån. Mig veterligen används det inte vid löpning, cykel eller skidor, jag gör det i alla fall inte. När det gäller dessa grenar så handlar det oftast om olika typer av intervaller. Förenklat två typer; t

På nåt sätt får du en helt annan återhämtning när du simmar. Det innebär att du med 5-10 sek vila kan starta nästa intervall med hög intensitet. En löpare har typiskt 30-60 sek vila. Vet inte riktigt varför.

Starttider används för att reglera ansträngning och fart på träningen. Exempel:

Fart 2 (distansfart): 8*200fr st 2.40 ...Då försöker man lägga varje tvåhundring på 2.20-2.25

Fart 3 (tröskel): 10*100fr st 1.10-1.15 ...Starttiden styr ansträngningen 5-10

Klart det finns en vits med att jämföra simträning med löp- och cykeldito, framförallt eftersom det finns så många intressanta skillnader.

Men är inte den enkla förklaringen till att man använder starttider i simning och en fix tids stå/joggvila eller dy

Kan det inte ha med saken att göra att man simtränar i grupp och att det då är praktiskt att alla kör på samma starttider och startar med fem-tio sekunders mellanrum med de snabbaste först, så att man inte simmar in i varandra eller tvingas simma om hela

Jag kör likadant när jag simmar ensam på egen bana

dito

Jo, det gör jag också. Det var mer tänkt som svar på frågan var det kan tänkas komma från... Men vad vet jag...

Tror att Robert och Louise har klart tänkbara idéer till upphovet av starttider. Låter rimligt.

Bra träningsupplägg för intervaller är det iallafall och även när jag simmar själv så gör jag så.

Har faktiskt kört med start-tidsupplägg när jag sprungit in