Forum

Forum Navigation
Forum breadcrumbs - You are here:ForumCykelStoppning sadel / byxor?
You need to log in to create posts and topics.

12

Någon som kan förklara varför de flesta förespråkar en hård sadel samtidigt som det är stoppning i cykelbyxorna? På vilket sätt påverkar det om stoppningen sitter på ena eller andra stället? Har jag missat något?

Stoppningen är också till för att hålla torrt i rumpan. Dvs suga upp och transportera bort svett så den inte blir röd och irriterad. Samma stoppning i en sadel skulle inte fungera så bra.

Jo, men undrade mer ang. varför det är så bra med en hård sadel när det ändå är mjukt i byxstoppningen? Eller det är bara sämre ju mjukar det är? Varför?

Varför kör man inte med en helt hård sadel utan stoppning i byxorna?

Vad är det för skillnad mella

Läs mitt svar igen så kanske du förstår att det inte är den mjuka stoppningen man i första hand är ute efter utan en torr rumpa.
En för mjukl sadel formar sig så att sittbenen tränger undan den mjuka stoppningen och den då hamnar på de ställen man inte vi

Som Per säger, det är sittbenen du ska sitta på. På en för mjuk sadel sjunker du ned och sitter på mjukdelarna och du får ont. Bästa är en hård sadel som formar sig efter DITT arschle, exempelvis Brooks lädersadlar. Efter ett tag är det perfekt formade fö

När jag gick på spinning, var det ofta nybörjare som använde ett löst sadelskydd med stoppning. Efter några pass var det dock sällan som någon lade på något "extra", då de upptäckte att det var inte så skönt som de trodde.

Dinn kropp kan förklara bäst för dig.
Kör på en mjuk i en månad, sedan en hård.

Hej Matias.

På vilket sätt påverkar det om stoppningen sitter på ena eller andra stället?

Du får helt enkelt prova själv.

Kör 15-20 mil (kanske räcker med 10 mil också) med en håra, smal racersadel och sen efter en vecka eller så gör du om samma tur,

Vi kanske ska klara ut vad vi menar med en hård sadel också. Jag antar att ni inte menar en sån här:
bild:http://www.sheldonbrown.com/images/stonesaddle.jpeg
(http://www.sheldonbrown.com/real-man.html)

Jag har haft en sadel i tjock hårdplast som var näs

Som verklig amatör inom cyklingen cyklar jag på damcykel med stoppad damsadel. Min motionscykel har också en likadan sadel: bred och mjuk.

Jag har inga vadderade cykelbyxor, men en hel del "naturlig vaddering" i form av bred rumpa ;), men jisses så ont j

12