Forum

Forum Navigation
Forum breadcrumbs - You are here:ForumCykelStorlek, tempocykel
You need to log in to create posts and topics.

Hej
Jag hade tänkt köpa en tempocykel begagnat i dagarna. Vad måste man tänka på när man köper begagnat och vilken storlek ska det vara om man är 176 cm lång?

http://www.funbeat.se/discussion/show.aspx?ThreadID=437639

Jag skulle nog säga hellre för stor än för liten. Jag fick byta ram på min. Med den första så var det omöjligt att ligga i bågen. Ekipaget blev för framtungt och jag var på väg ner i diket inom ett par sekunder. En storlek större ram, och det är hur stabi

Det gäller att få till sittställningen. Annars är det lätt att gå i backen.

Det kan nog stämma David. En kille som är duktig cyklist berättade att man ska helst vara så stark i bålen att man kan sitta i bågen utan att röra den (hålla armarna 1cm ovanför). Jag är långt ifrån så stark i bålen (eller för tung i överkroppen).

Men då

Jag har en storlek mindre på tempohojen jämfört med linjehojen. Beror ju förstås helt på vilken ram och den därmed följande geometrin som är aktuell, men generellt så vill man ju - sannolikt - ha sadeln långt fram för bästa rörelseekonomi samt ha en skön,

Men du har ändå 50 mm bakom lodlinjen som mått för sadelspetsen.

Jojo, sannolikt ligger jag på 47-48mm, och jag skäms. Att sitta utsträckt på en för stor ram gör ont - det är min, något ostretchade, erfarenhet.