Forum

Forum Navigation
Forum breadcrumbs - You are here:ForumCykelstum/stel i benen
You need to log in to create posts and topics.

har lite problem med att komma igång när jag ska cyckla på trainern så känns benen stum/stela och möra första 40min.

idag var det extra jobbigt så jag tog en löprunda på nästan 9km
sedan när jag kom hem prova jag cykla i 20 minuter på ganska tröga växlar

Känner igen det där lite. I början när jag började köra på trainer gick det jätte lätt och flöt på och jag behövde bara en uppvärmning på 7min innan jag kunde köra igång men nu efter några pass behöver jag längre och längre start sträcka, kanske är ett se

Ju större motor, ju längre tid tar det att få upp rätt temperatur. Ungefär som att jämföra en mopedmotor med en V8. Viktigt att värma upp de stora muskelgrupperna på ett lugnt och behagligt sätt. Bristningar i de små muskelgrupperna (blödningar) är ofta o

ok tack för svaren! hur värmer man upp på effektivaste sättet? hög kadens på låg växel eller lite tyngre och lungnare?

Hög kadens såklart!

Jag bruka bedömma att uppvärmningen är klar när pulsen börja sjunka vid samma jämna belastning, då kan man börja öka belastningen för att pulsen inte skall sjunka och sen kör man på upp till den pulsen som man har planerat. Sen gör man likadant när man sk

Det här med uppvärmning är säkerligen individuellt vad som passar bäst. För min del så har jag sedan några år tillbaka slarvat med uppvärmning genom att köra ca 5 min ganska lätt och sedan ge mig på alla varianter av trainerpass.

Efter ett besök på Akti

Jag tycker det låter bra Anders, gör man som du så har man en bra grund att utgå ifrån. Sen kan man ju alltid finlira lite så att man känner att det funkar. Mat , vätska o sömn påverkar ju lite men då vet man ju också vad allt beror på när man har en bra

Nej ingen temperaturtagning men det borde man göra någon gång. Har du?