Quote from Guest on 18 August 2010, 16:05Är relativt ny inom simning och undrar därför om styrketräning är ett bra kompliment, eller om man ska lägga mer tid i basängen?
Ska man i så fall köra styrka före eller efter simningen?
Är relativt ny inom simning och undrar därför om styrketräning är ett bra kompliment, eller om man ska lägga mer tid i basängen?
Ska man i så fall köra styrka före eller efter simningen?
Quote from Funbeat user on 18 August 2010, 16:15Vet inte hur mycket nybörjare du är, men det är nästan helt säkert att du ska satsa på att simma mycket för att hitta en bra teknik. Mycket mycket viktigare än att vara stark!
Sen, när du känner att du kan ligga och simma ett tag med hyfsad teknik kan st
Vet inte hur mycket nybörjare du är, men det är nästan helt säkert att du ska satsa på att simma mycket för att hitta en bra teknik. Mycket mycket viktigare än att vara stark!
Sen, när du känner att du kan ligga och simma ett tag med hyfsad teknik kan st
Quote from Funbeat user on 18 August 2010, 17:25Simmade vansbro 2009 på 54 min, men har inte blivit mycket simmat sedan dess. Har kört två simpass denna veckan och då har jag legat på 1:50 på 100m*10. Det är väl den kapasiteten jag ligger på.
Simmade vansbro 2009 på 54 min, men har inte blivit mycket simmat sedan dess. Har kört två simpass denna veckan och då har jag legat på 1:50 på 100m*10. Det är väl den kapasiteten jag ligger på.
Quote from Funbeat user on 18 August 2010, 18:51Då är du inte helt illa! 😉
Skämt å sido.
Själv simmar jag samma intervaller på 1.30-1.35 men tycker ändå att teknikträning ar viktigare för mig än styrketräning. Kommer dock börja köra styrka en till två gånger i veckan mellan löp/simpassen, dvs inte s
Då är du inte helt illa! 😉
Skämt å sido.
Själv simmar jag samma intervaller på 1.30-1.35 men tycker ändå att teknikträning ar viktigare för mig än styrketräning. Kommer dock börja köra styrka en till två gånger i veckan mellan löp/simpassen, dvs inte s
Quote from Funbeat user on 18 August 2010, 20:41Som nybörjare tror jag också att teknikträning av simning är allra viktigast.
Ibland kommer det muskulösa unga killar till poolen, men deras teknik är ofta dålig. Så trotts att de har mycket muskler, går det inte speciell fort eller så är det helt slut e
Som nybörjare tror jag också att teknikträning av simning är allra viktigast.
Ibland kommer det muskulösa unga killar till poolen, men deras teknik är ofta dålig. Så trotts att de har mycket muskler, går det inte speciell fort eller så är det helt slut e
Quote from Funbeat user on 18 August 2010, 21:16Simma mycket!
Värm upp med lite landträning innan, tex armhävningar eller armböj som endel säger, gummiband, knäböj etc.
Då blir du starkare utan för den delen gå upp i vikt.
Så har jag upplevt det iaf...
Simma mycket!
Värm upp med lite landträning innan, tex armhävningar eller armböj som endel säger, gummiband, knäböj etc.
Då blir du starkare utan för den delen gå upp i vikt.
Så har jag upplevt det iaf...
Quote from Funbeat user on 19 August 2010, 00:00Ja som sagt. När du når en viss nivå så kan du börja. Klart du kan köra styrka ändå om du vill men rent simmässigt har du inte nytta av det förän du nått en viss nivå i din simning.
Fråga en simtränare på plats i simhallen. Visa vad du kan. Är han sjyss
Ja som sagt. När du når en viss nivå så kan du börja. Klart du kan köra styrka ändå om du vill men rent simmässigt har du inte nytta av det förän du nått en viss nivå i din simning.
Fråga en simtränare på plats i simhallen. Visa vad du kan. Är han sjyss
Quote from Funbeat user on 19 August 2010, 09:29Vill du bli bättre på att simma så är det simning som gäller. Därmed inte sagt att styrketräning är dåligt. Ett sätt att "styrketräna" i vattnet är att i senare delen av passen lägga in maxintervaller. Kör 15 meter max sen avstannande, i lämpligt antal in
Vill du bli bättre på att simma så är det simning som gäller. Därmed inte sagt att styrketräning är dåligt. Ett sätt att "styrketräna" i vattnet är att i senare delen av passen lägga in maxintervaller. Kör 15 meter max sen avstannande, i lämpligt antal in
Quote from Funbeat user on 19 August 2010, 10:04Att simma med paddlar är ju en annan variant. Ger lite styrketräning tack vare ökat motstånd, samtidigt som det ger bra teknikträning.
Att simma med paddlar är ju en annan variant. Ger lite styrketräning tack vare ökat motstånd, samtidigt som det ger bra teknikträning.