Forum

Forum Navigation
You need to log in to create posts and topics.

Misstänker att jag har lite svagare vänstersida, har inte lika stor rörlighet i vänster arm och kan inte vrida huvudet lika långt åt vänster som höger. Inte stor skillnad men ändock skillnad.
Har börjat få lite ont i vänster överarm/axel, svårt att hitta

låtar som du kanske ska köra lite gummiband träning för att bygg upp din subscapularis.

När du ska köra styrka i armar är det bra tänka på göra det så symmetriskt som möjligt. Och ha spegel till hjälp eller köra så sakta att det blir symmetriskt.

Även om det känns lättare i början för den andra armen så kör på tills de känns lika lätt 😉

Såna där gummiband som man sätter på en dörr har jag sen tidigare, ligger väl i en låda nånstans. Får plocka fram den igen.

/edit
Hittade lite med hjälp av kompisen Google: http://impingement.nu/

oops "subskapularis" på svenska. Den länk var bra med information.

Men om du inte kan lösa detta på egen hand inom 2-4 veckor ser om du kan träffa en sjukgymnast, helst någon med simerfarenhet.

Någon sådan sjukgymnast är nog svårt att uppringa är jag rädd för.

Något som du kanske kan köra just nu, trots att du har ont, är biceps-curls? Kan kanske hjälpa till att stabilisera axelfästet. På sikt behövs naturligtvis helt andra åtgärder. Det var ju en utmärkt länk ovan.

Janne,
bra tips om hur du ska träna upp dig på land i tidigare inlägg, men det viktigaste som jag ser det med dina axlar, baserat på många år av egen erfarenhet, är att ta en funderare på hur du simmar. Kopplingen mellan det onda och simningen är ju rätt

Körde med paddlar i söndags på träningen annars så använder jag aldrig det. Simmat mycket på luncherna (ca 3-4 dagar i veckan), får ihop ca 30 min och då blir det i ganska lugnt 1000m behaglihetstempo. Satsar inte på att det skall gå fort men troligen så

Det är ganska vanligt med axelproblem hos simmare! En anledning kan vara att man är svag i de små stabiliserande musklerna omkring axeln. Dessa tränas oftast med låg belastning,(bl.a. med gummiband) så fort det blir för tungt vill de stora starka rörelsep