Forum

Forum Navigation
Forum breadcrumbs - You are here:ForumCykelSvajande bakparti=dags att byta d …
You need to log in to create posts and topics.

Hej,

Jag upplever att mitt bakparti (ja på cykeln då alltså!) svajar lite grand. Känns som att det med viss regelbundenhet (kanske några gånger per minut) förflyttar sig i sidled någon centimeter.

Är det däcket som börjar bli gammalt eller har ni några

Bakhjulet kan vara skevt. Lyft upp bak å snurra å titta.

Lösa ekrar?

Däcket kan sitta ojämnt på fälgen, men både det och om fälgen är skev borde kännas oftare än några gånger per minut.

Hej,

Nej hjulet ser ut att snurra/vara jämnt när jag roterar det och ingen eker är vad jag kan bedöma lösare än de andra. Tror inte heller att det är att däcket inte krupit upp ordentligt på fälgen (har varit med om det tidigare och då får man ju en bet

Brusten bakaxel?

Glappande bakhjulslager ?

Det där problemet hade jag på en lågbudgetcykel en gång. Det visade sig bero på att snabbkopplingarna var så usla att de inte klarade att hålla fast hjulen ordentligt. Lösning: ett par begagnade snabbkopplingar som den lokala cykelhandlaren hade i en låda

Låter snarlikt mina problem (även där en kinaram) - bytte hjul och kopplingar, problemen försvann men har dykt upp igen 🙁

Hej igen och tack för alla svar.

Jag började med den enklaste åtgärden-att byta däck, och då försvann problemet. Jag såg att det gamla däcket hade börjat få sprickor i däcksidorna, så jag antar att det lett till någon slags instabilitet.

Mvh Marcus