Forum

Forum Navigation
Forum breadcrumbs - You are here:ForumSimningTack för tipset!
You need to log in to create posts and topics.

Jag läste här på FB nånstans om "hur" man skall bli bra/snabb på att simma långt. Jag har alltid försökt simma typ 1000 meter eller längre i en 25 meters pol men har avlidit halvvägs av tristess. (#)

Sedan var det nån som skrev att han/hon brukade dela u

mitt tips är att variera distansen & farten, lägg in en 400m då & då. x antal snabba 25:or, kör inte bara 100:ar i samma fart pass efter pass.

sorry... var lite otydlig 🙂

De dagar jag kör distans simmar jag på detta sättet...

De andra dagarna kör jag olika teknikövningar samt snabbpass, t.ex. jäääärnet c:a halva sträckan bada den sista halvan och repetera detta typ 6-8 gånger.

okay, vad bra !!
d får du variationen.

personligen gillar jag att simma en 800m eller några 400m då & då. för att tappa respekten för distansen och att orka hålla farten genom hela sträckan.
är det nåt speciellt du tränar inför ?

Jag har 2 stora mål som ligger närmast i tiden Ö till Ö 2010 och en IM 2011

okay, se där, inga dåliga mål !

jag skulle då & då köra lite pannbensträning och simma längre distanser non-stop.
du kan även strunta i antal längder och sätta som mål att simma i 30min. (fast kolla nån 100m ibland för att checka vilken fart du håller)

När jag simmar ute blir det kanske 2000 - 2500 meter i sträck. Tror du inte att det räcker med att jag börjar med det i Juni och kör vidare på detta sätt inomhus... Det är ju verkligen sämst att simma 2000 meter i sträck i en 25 meters pöl 🙂

Min personliga favorit är pyramiden, där man börjar med 50-100-200-400 och sedan går ned igen 200-100-50. Kan förstås även innefatta 800 om man pallar med det. Fördelen är att man kan brassa på lite extra de sista distanserna för att krama ut de sista kra

Pyramiden verkar skoj, får ta och prova på den.

Om man vill ha riktigt roligt kan man ju ta en sträcka, sen sätter man en starttid som man börjar med, t ex:

100m/starttid 2:00

Sen för varje hundring du kör så minskar du starttiden, t ex med 1s

Tillslut har man en starttid som är så tight att man int