Forum

Forum Navigation
Forum breadcrumbs - You are here:ForumSimningTaktik
You need to log in to create posts and topics.

Simmar ofta tvåhundrameterfritt på tävling. Resultaten börjar komma och jag är mer än någonsin sugen på att förbättra mina tider ytterliggare. Men, tvåhundra är ju ingen spurtsträcka (iaf inte för mig 🙂 ) och det finns ju ett visst mått av taktik i loppe

Jag tävlade på någon slags elitnivå för många år sen och fick kompensera bristande talang med träning - och taktik!

På 200 fritt gäller det att komma in i rätt fart. Det bästa sättet är att köra fort utan att ta i första 50m. Speciellt bör man undvika o

Tack för svaret!

Skönt att höra taktiken inte var helt dum 🙂
Det där med bensparken är en annan sak jag funderat lite över. Många säger att man lägger på benen den sista halvan av loppet. Betyder det att benen inte får jobba över huvud taget den första

Både taktiken att gå ut hårt och hoppas att det håller eller starta "lugnt" och spurta på slutet kan funka och det är nog ganska individuellt vad man föredrar. Ett element som tillkommer i just tävling är att förutom att simma snabbt så gäller det även at

jag har alltid hört att man ska öppna snabbt men inte på max.

den andra 50 ska du behålla den tempa

tredje ska man öka fart

och den siste 50 ger man allt man har kvar.

men det är som Jonas säger taktik är olika från person till person.

om jag öppna

För mig så kör jag så här. Det borde man kunna anpassa efter sig själv lite.
50 m, fullt ös
100 m, fullt ös första 50 och sen ta sig i mål.
200 m, 100 i 90-95 % av max på en hundring och sen ta mig i mål
400 m, Glid första 50 och sen öka farten successivt

Jag är en äldre simmare (60+). Jag lägger upp en tvåhundring så att jag kör 5 längder jämnt och hårt med tvåtakt benspark, sedan kör jag så hårt det går två längder, fortfarande med tvåtakt och så gäller det att ta sig hem på sista och då är det så mycket

Ryan: Det är sant att jag är lika trött den sista delen av loppet vare sig jag öppnat hårt eller lugnt, med skillnaden att jag tappar lite för mycket teknik sista 50 om jag öppnat för hårt. Det värsta jag varit med om var då den första femtian gick på en

Loppet börjar vid 75.

Martin, jag håller med dig. Men jag är litet fegare än du, så för mig börjar det vid 125. Sedan är det järnet som gäller.