Forum

Forum Navigation
Forum breadcrumbs - You are here:ForumOrienteringTejpa skosnören
You need to log in to create posts and topics.

12

Jag skulle vilja ha ett tips på vad man brukar ha för tejp att tejpa skosnörena på OL-skor. Jag brukar använda vanlig "vrist-tejp", dvs sporttejp.

Dock är den ganska knepig att riva av i vissa fall, och onödigt dyr.

Så tips på en tejp med följande egens

varför inte knyta skorna så de inte kan gå upp? Man tar ena öglan genom den andra och drar till så öglan som är runtom den andra dras åt helt. Då får man en ögla, ett långt och ett kort snöre. Det långa kan man peta fast under snörningen om det är i vägen

Har hört talas om OL-knuten, men inte riktigt fått klart för mig hur den sett ut.

Men det är ju helt klart ett alternativ.

Biltemas plasttejp är helt klart bäst! Den är billig, ganska mjuk så att om man drar lite i den vid tejpning formar den sig efter knuten, lätt att dra av men sitter nästan alltid kvar om man har några varv runt snöret/knuten och sen att den finns i läcker

Faktiskt aldrig hört talas om denna knut förut, måste testas, tack för tipset Sara.
Brukar köra dubbelknut och dra åt allt vad jag är värd, då brukar det hålla.

Får väl bli test av ny knut på någon träning för jag har inte vågat mig på att satsa på ngn

hård dubbelknut funkar också men är ruskigt opraktiskt höst- och vårtävlingar när man ska reda ut igengeggade knutar med mer eller mindre stelfrusna fingrar...

Hård dubbelknut har jag aldrig fått att fungera, den löser alltid upp sig. På träning kanske, men knappast på tävling. Har testat med både Jalas och Inov-8.

Men nu har jag i alla fall 2 alternativ, tack för tipsen. 🙂

Jag gillar inte OL-knuten då man får ett så väldigt långt snöre över på slutet. Speciellt om skosnörena är lite väl långa redan med en vanlig knut.

Till vardags och på träning brukar jag använda en "Ian knot" som är extremt snabb och enkel att knyta och

Jag gör som en vanlig knut men tar två varv runt öglan jag håller i istället för ett, det blir superbra. Man får vara lite försiktig på slutet så båda varven sitter lika hårt, annars lätt och alla snören blir lika långa som vanligt.

jag har kört en knut ett par år nu och den går aldrig upp... lite svår att förklara men jag gör en vanlig knut först och sedan gör jag en rosett där jag först gör en ögla på högra snöret och drar det vänstra ett varv runt så man får en ny ögla där man sed

12