Forum

Forum Navigation
Forum breadcrumbs - You are here:ForumSimningTeknik för att trampa vatten
You need to log in to create posts and topics.

Hallå!

Jag har en fråga angående att trampa vatten. Vilken teknik är bäst och effektivast?

Anledningen till att jag undrar är att jag hoppas på att bli kallad på tester till brandman på en station som har vattendykare. Testerna där är bl.a. en halvdag i

vet ej vad det heter på svenska, men egg beater är den mest effektiv tycker jag, och jag tror det är samma som de flesta vattenpolospelare använda samt konstsimmare.

göra en google video sök efter egg beater treading water

då hitta du en del länkar

Har också väldigt svårt för att trampa vatten. Jag sjunker som en sten om jag inte sparkar snabbt med benen hela tiden. Jag tror detta är en typisk övning som är svår att göra om man har lite underhudsfett och hög densitet i kroppen.

Har alltid haft taskigt vattenläge, men simmar hyfsat bröstsim och trampar vatten utan problem. Tror att bra bröstsimbenspark räcker långt, om man tar långa tag och håller lugnt tempo.

(När jag tog dykcert, CMAS **, tidigt 70-tal, var ett moment att sim

med egg beater teknik kan jag klara 15min med en dolme full med vatten över huvud. i mina skol tider var den en hink med vatten

vattenpolo spelare och konstsimmare kan kom up ur vatten till höften.

Jag förmodar att egg beater är en fot i taget. Så kan man hålla på mycket länge utan problem. Se till att böja ut knät så mycket som möjligt och att göra stora långsamma rörelser.

Man ser stora tjocka tanter som flyter som korkar när dom är stilla i vattnet, behöver bara vifta lite på tårna för att hålla sig flytande medan en annan som är smal och tanig måste sparka som en dåre med benen 😉