Forum

Forum Navigation
Forum breadcrumbs - You are here:ForumCykelTempocykel- Triathlon
You need to log in to create posts and topics.

Mina damer och herrar,

Jag har tänkt så här.. Jag köper en Planet X Stealth Shimano 105 Time Trial Bike för de blygsamma 12000:- som den kostar inkl. frakt. Jag kan egentligen inte med min bristande kunskap se hur en dyrare cykel kan göra mig snabbare el

Det som jag (som amatör) tro kan skilja är nog mer saker som stabilitet / känsla mellan olika cyklar, och detta behöver inte alls vara relaterat till priset.

Jag tror att det allra viktigaste är att den cykel du köper passar dig storleksmässigt.

Min cyk

Tack för svaret,

Luke Dragstra i Kalmar hjälper till med storlek och det ingår även en bikefit till rabatterat pris, det finns med andra ord en Svensk part som hjälper till med garantier osv. Annars, då..

Är en "slice" eller en "shiv" bättre eller bara

Utan ha ha exakta siffror i huvudet ska jag försöka svara.
Jag vet att Craig Alexander, som har vunnit på Hawaii flera gånger, bytte från en enkel ram från Orbea likt din PlanetX till Cervelos bästa. Så sparade han upp emot 12min på 180 km cykel. Om man c

ok, det du säger är att om jag lägger 100 000:- på en Cervelo jämfört med en Planet X för 12 000:- så kommer jag att tjäna ca. 12-15 minuter på 18 mil?

Min plan är oavsett att köpa hjul för ca. 15 000:- för dom kan jag använda på min räser också.

Det är väl som med bilar det finns mängder med varianter och prisklasser. För egen del började jag med Canyons instegs tempohoj vilket funkade perfekt men kände ändå efter två IM att jag ville uppgradera så nu trampar jag på en P3:a. Tror inte direkt att

Jag köper dom argumenten rakt av, jag kommer troligtvis att trilla dit på en dyrare nästa gång. jag var bara nyfiken om det finns några direkt mätbara förtjänster. 🙂

Patric:
Något i den stilen ja!
Nu kanske du inte behöver köpa det absolut dyraste. Canyon Speedmax CF börjar väl på 40k och är båda "supercyklar". Jag vet också att det går att göra Cervelo P2/3 väldigt aerodynamisk med lite jobb. Det handlar mycket om a

ok, det finns egentligen inga intellektuella grunder för en medioker amatör att lägga mer än runt 15 000:- på en cykel, vinsterna i tid får ses som klart försumbara för amatörer och det är bättre att betala en coach 2500:- per månad i 1 år än att köpa en

Patric:
Vill du kunna använda samma snabba hjul, typ Zipp 808, på både linje och tempocykel är Canyon Speedmax CF ett bra val
https://www.canyon.com/sv/triathlonbikes/series/speedmax-cf-tria.html

Speedmax CF är lika snabb (dvs aerodynamisk) som Cervelo P