Forum

Forum Navigation
Forum breadcrumbs - You are here:ForumCykelTickljudet från växlarna, varför …
You need to log in to create posts and topics.

¡Hola!

Nu har jag funderat på det här i så många år att jag helt enkelt måste se om någon vet svaret. Och på Funbeat så finns det många som är 100 ggr kunnigare än jag på det mesta som gäller cyklar, så vilket forum är bättre lämpat än detta. 🙂

Frågan

Det tickande ljudet kommer inte från växeln i sig utan från kassetten som sitter på navet. Det är som små "tänder" i kassetten som håller fast i navet när du trampar så du kommer framåt. Men när du glider eller trampar bakåt så greppar inte "tänderna" (an

Vissa nav låter mer än andra. Jag tycker mig ha märkt att Campagnolo´s nav låter riktigt mycket. Sedan finns det nav som har väldigt många fler sk greppunkter och tickar därför oftare än ett nav med minde antal greppunkter.
/E

Riktigt läcker hoj, Hugo. (t+)

Men varför tickar det om gamla Torpedo DuoMatic-nav när man trampar på andra växeln?

Men tickar det även på icke-växlade cyklar? Det var längesedan jag cyklade på en nu, men jag har för mig att det inte gör det... För om en oväxlad cykel kan icke-ticka så borde en med växlar också kunna göra det...

Oväxlade cyklar har oftast fotbroms. Jag förmodar att frikrans mekaismen är konstuerad på ett annat sätt.

I ett racernav finns det en enda uppsättning spärrklackar som griper tag i navhylsan (eller bodyn) när du trampar framåt. I internväxlade nav finns det flera uppsättningar spärrklackar. Vilka man använder beror på vilken växel som ligger i.

Det tickar g