Forum

Forum Navigation
You need to log in to create posts and topics.

Hejsan, Jag har en GF 305 som jag haft ett antal år nu. Strålande nöjd med den men det finns ett problem som jag är lite irriterad på. Det tar ofta väldigt lång tid för den att låsa sateliterna när man sätter på den. Någon som vet om det är ngn förbättri

Inte svar på din fråga men ett tips:

Jag brukar fästa klockan runt balkongräcket och sätta på den innan jag byter om. Visserligen tappar den kontakt med satelliterna på vägen ut, men det går väldigt mycket fortare att få kontakt igen jämfört med om jag i

Det är nog ingen större förbättring på 310XT, ibland kan det ta väldigt lång tid. En del GPS-data går över väldigt långsamt så om man inte använt den på länge eller om data om satelliternas banor uppdateras så tar det extra lång tid. Samma sak om man slår

Jag har en 305 och en 405.
405:an brukar hitta satelliterna betydligt snabbare än 305:an, ca 15 sek mot ca 1 minut.

Min 405a hittar också satelliterna betydligt snabbare än
mina kompisars 305or.

Var på Blåhammarens fjällstation nyligen. 1086 möh och fri sikt mot horisonten i alla väderstreck. 310:an fick en fix på <10 sekunder 🙂

Du skulle kunna ha den på på vägen dit. Klockan kommer ihåg de GPS:er den ser och kommer att hitta dem snabbare igen när du ska ut sedan.

Tips som funkar på 310XT och kanske även på 305:
- Se till att slå på klockan när du är på en yta med bra sikt mot en stor del av himlen. Det tar längre tid för låsning om man slår på den där det är dålig sikt även om man sedan går till en sådan plats.

-