Forum

Forum Navigation
Forum breadcrumbs - You are here:ForumSimningTips inför utesimning
You need to log in to create posts and topics.

12

Håller på att träna inför Vansbro halvsim. Detta sker till största delen inomhus men har nyligen börjat med uteträningen. Är därför intresserad av tips och råd hur man klarar kylan på bästa sätt.

Har hört att många kör med dubbla badmössor när det är kal

En bra grej även då det inte är så kallt, fast viktigare då, är öronproppar - finns på apoteket!

Neoprenmössa är svaret! Gör det grymt mycket behagligare i kyligt vatten!

Dubbla badmössor gör en del. Vart ska du ut och simma någonstans och vilken temp är det där?

Jag tänkte testa 15-gradigt sjövatten till helgen. Upplever ni det som kallt som 17?

EDIT: hur länge står NI ut i det utan våtdräkt?

15 är väl kallare än 17!

Efter att köpt våtdräkt för ett par veckor sedan har jag simmat en hel del.
Utan något på huvudet första passet, ca 16 grader, frös jag jäkligt mycket, köpte sedan en vanlig tunn badmössa och har haft den på sedan dess. Temperaturen har växlat mellan 14 o

lånar tråden lite.
Hur mycket bör man träna innan (vansbro halvsim)??
Har precis fått min våtdräkt och tänkte inviga den i dag:-)
Simmar inte alls annars.
Tänkte väl inte göra någon supertid precis, men man vill ju inte ligga i vattnet för länge...

Tack för svaret Niclas.
Har varit ute två gånger och problemet är inte att jag fryser utan att jag blir stel och kraftlös.
Simmar i en shorty (bröstsimmar en del) men har sen senaste passet (14 grader ytvattentemp.) skaffat lösa ärmar. Har dock inte testa

Pernilla jag skall också simma Vansbro halvsim.
Har inte gjort det tidigare men vad jag har hört så räcker det med att testa att simma sträckan en gång, gärna i öppet vatten, för att se att man klarar det. Mer behövs inte såvida man inte har önskemål om

12