Forum

Forum Navigation
You need to log in to create posts and topics.

Hej!

Jag har precis börjat cykla landsväg efter att ha spinnat i några år, skönt att komma ut i friska luften 🙂 Nu har jag anmält mig till tjejvättern som är 9 mil och undrar om någon har något bra tips på träningsupplägg inför loppet? Hur många gånnger

Hej träna tre till fyra gånger i veckan, du kan rikta in dig mest på distans, 2-4 timmar åt gången. Men om du vill kan du också träna intervall, det är väldigt effektivt och du tränar då upp din styrka och explosivitet. När du kör intervall kör 5minuter h

Det här upplägget klippte jag från en liknande löpartråd och jag tycker det låter vettigt. Det är 3 pass i veckan:
Fartpass: Farlek är lämpligast. Hastigheten är helt enkelt lite blandat fort. 2 minuter skitsnabbt följt av 4 minuter återhämtning, osv.
Dis

Tack för svaren!

Jag tycker att det verkar vara lite svårt att lägga upp fartleken och intervallpassen själv när jag cyklar ute, tror ni det funkar med att köra två kortare spinpass i veckan på 1-1,5h och träna intervallerna där och sedan köra två längr

För cykling så handlar det mycket om att få in vanan att sitta på sadeln timme efter timme och trampa. Nybörjare (t.ex. jag) får ont i knän, bak, armar, rygg osv. efter några timmar. Det gäller att vänja kroppen vid sittställning och rörelser.
Exakt hur d

Ja, jo jag fattar verkligen vad du menar med ont överallt! Kunde inte gå dagen efter mitt första tretimmars pass!