Forum

Forum Navigation
You need to log in to create posts and topics.

Hej!
Jag har precis köpt en ny racer och kittade den med lite bättre hjul av typen Mavic Ksyrium Elite. Nu till problemet...

När hjulen är omonterade och jag testar "rullet" på dem är allt frid och fröjd, dvs de rullar på i evigheter. Men problemet (?) u

Beror troligen på Murphys lag, denna underbara naturlag.

Om det är bakhjulet du snurrar på så måste du även övervinna motståndet i frihjulsmekanismen.

Hej!
Det gäller båda hjulen...

Intressant. Om du har tillgång till vacuumkammare så borde du kunna verifiera om det beror på turbulens mellan ekrar och gaffel resp ram. Hastighetsmätarmagnet?

Hjulmutterene klemmer på lagerskålene når de sitter på syklen. ????

Här får man nog tillämpa metoden "var har du INTE felet" Funkar hjulen på en annan cykel, alt funkar andra hjul på din cykel. Om det fortfarande är fel på hjulen: Är hjulen nya-reklamera.

Ihop klämda hjullager.

Du fick med ett litet plastverktyg med piggar på? Det använder du till att justera lagren så kommer de säkert rulla bättre.

Blev precis uppringd (!) av en forumläsare som var så ivrig att hjälpa mig att han inte hade tid att skriva på forumet. Ballt!

Han tipsade också om det lilla svarta plastverktyget med piggar på. Jag har nu prövat att skuva ut lagren något och det blev he