Forum

Forum Navigation
Forum breadcrumbs - You are here:ForumCykelTräningshjul vs. tävlingshjul
You need to log in to create posts and topics.

12

Funderar lite över "vinsten" av att ha speciella hjul (och däck för den delen) för tävling (om än motionslopp). Vari ligger själva fördelarna? Är det lägre vikt, aerodynamik, styvhet, känsla etc.? Finns det något att hämta här för vanliga dödliga eller sn

Fördelarna med de dyrare tävlingshjulen är nog framför allt aerodynamiken - speciellt vid olika typer av sidvind där dom t.o.m. kan fungera lite som ett segel på kryss...
Skepp ohoj!

Mina tävlingshjul är lågprofil, men lätta! Man ligger på rulle så mycket som möjligt.
Man är ju klenbent och trött.
Om man fortfarande är med i lekan så kan man dra de sista tvåhundra meterna.

Då jag tävlar med cykel är det i triat(h)lon (utan rulle) så då får man jobba själv...

OK. Jag skall alltså tolka det som att det är värt det?

Om man inte kör mycket bergsetapper så tjänar man in på att ett par högprofilshjul är lite tyngre i aerodynamiska fördelar. redan vid så låga farter som 25km/h så blir effekten positiv. när sedan hastigheterna är runt 40km/h så är effektutaget betydligt m

> speciellt vid olika typer av sidvind där dom t.o.m. kan fungera lite som ett segel på kryss...

Låter inte troligt. Tänk dig en segelbåt där seglet är plant och sitter precis i båtens längdriktning. Det enda vindens tryck gör då är att ge båten en lutni

När det gäller djupet på hjulen. Det finns ju hjul med ett djup på 90mm, är det "bättre" än 50mm? Spelar det någon roll vad jag väger och hur stark jag är för vad jag ska välja?

Niklas, den bistra sanningen är att det mesta sitter i benen. Efter det är det hur du lyckas göra dig själv så aerodynamisk som möjligt genom att experimentera med sittpositionen. Där är det många variabler: man skall sitta komfortabelt och kunna pressa p

jag håller med Gunnar... har aldrig hört eller känt att sidvind skulle ge någon segeleffekt
endast att det blir riktigt obehagligt att hålla rak kurs.

sen är det absolut så som sägs här det är coolt med högprofilshjul men vill man bli snabbare billigt s

12