Quote from Guest on 4 April 2008, 21:47Funderar lite över "vinsten" av att ha speciella hjul (och däck för den delen) för tävling (om än motionslopp). Vari ligger själva fördelarna? Är det lägre vikt, aerodynamik, styvhet, känsla etc.? Finns det något att hämta här för vanliga dödliga eller sn
Funderar lite över "vinsten" av att ha speciella hjul (och däck för den delen) för tävling (om än motionslopp). Vari ligger själva fördelarna? Är det lägre vikt, aerodynamik, styvhet, känsla etc.? Finns det något att hämta här för vanliga dödliga eller sn
Quote from Elias Engqvist on 4 April 2008, 21:57Fördelarna med de dyrare tävlingshjulen är nog framför allt aerodynamiken - speciellt vid olika typer av sidvind där dom t.o.m. kan fungera lite som ett segel på kryss...
Skepp ohoj!
Fördelarna med de dyrare tävlingshjulen är nog framför allt aerodynamiken - speciellt vid olika typer av sidvind där dom t.o.m. kan fungera lite som ett segel på kryss...
Skepp ohoj!
Quote from Funbeat user on 4 April 2008, 22:03Mina tävlingshjul är lågprofil, men lätta! Man ligger på rulle så mycket som möjligt.
Man är ju klenbent och trött.
Om man fortfarande är med i lekan så kan man dra de sista tvåhundra meterna.
Mina tävlingshjul är lågprofil, men lätta! Man ligger på rulle så mycket som möjligt.
Man är ju klenbent och trött.
Om man fortfarande är med i lekan så kan man dra de sista tvåhundra meterna.
Quote from Elias Engqvist on 4 April 2008, 22:06Då jag tävlar med cykel är det i triat(h)lon (utan rulle) så då får man jobba själv...
Då jag tävlar med cykel är det i triat(h)lon (utan rulle) så då får man jobba själv...
Quote from Funbeat user on 4 April 2008, 22:13OK. Jag skall alltså tolka det som att det är värt det?
OK. Jag skall alltså tolka det som att det är värt det?
Quote from Funbeat user on 5 April 2008, 07:39Om man inte kör mycket bergsetapper så tjänar man in på att ett par högprofilshjul är lite tyngre i aerodynamiska fördelar. redan vid så låga farter som 25km/h så blir effekten positiv. när sedan hastigheterna är runt 40km/h så är effektutaget betydligt m
Om man inte kör mycket bergsetapper så tjänar man in på att ett par högprofilshjul är lite tyngre i aerodynamiska fördelar. redan vid så låga farter som 25km/h så blir effekten positiv. när sedan hastigheterna är runt 40km/h så är effektutaget betydligt m
Quote from Funbeat user on 5 April 2008, 09:39> speciellt vid olika typer av sidvind där dom t.o.m. kan fungera lite som ett segel på kryss...
Låter inte troligt. Tänk dig en segelbåt där seglet är plant och sitter precis i båtens längdriktning. Det enda vindens tryck gör då är att ge båten en lutni
> speciellt vid olika typer av sidvind där dom t.o.m. kan fungera lite som ett segel på kryss...
Låter inte troligt. Tänk dig en segelbåt där seglet är plant och sitter precis i båtens längdriktning. Det enda vindens tryck gör då är att ge båten en lutni
Quote from Funbeat user on 5 April 2008, 15:21När det gäller djupet på hjulen. Det finns ju hjul med ett djup på 90mm, är det "bättre" än 50mm? Spelar det någon roll vad jag väger och hur stark jag är för vad jag ska välja?
När det gäller djupet på hjulen. Det finns ju hjul med ett djup på 90mm, är det "bättre" än 50mm? Spelar det någon roll vad jag väger och hur stark jag är för vad jag ska välja?
Quote from Lotta W on 5 April 2008, 15:40Niklas, den bistra sanningen är att det mesta sitter i benen. Efter det är det hur du lyckas göra dig själv så aerodynamisk som möjligt genom att experimentera med sittpositionen. Där är det många variabler: man skall sitta komfortabelt och kunna pressa p
Niklas, den bistra sanningen är att det mesta sitter i benen. Efter det är det hur du lyckas göra dig själv så aerodynamisk som möjligt genom att experimentera med sittpositionen. Där är det många variabler: man skall sitta komfortabelt och kunna pressa p
Quote from Funbeat user on 6 April 2008, 10:15jag håller med Gunnar... har aldrig hört eller känt att sidvind skulle ge någon segeleffekt
endast att det blir riktigt obehagligt att hålla rak kurs.sen är det absolut så som sägs här det är coolt med högprofilshjul men vill man bli snabbare billigt s
jag håller med Gunnar... har aldrig hört eller känt att sidvind skulle ge någon segeleffekt
endast att det blir riktigt obehagligt att hålla rak kurs.
sen är det absolut så som sägs här det är coolt med högprofilshjul men vill man bli snabbare billigt s