Forum

Forum Navigation
Forum breadcrumbs - You are here:ForumCykelTrainer - slitage, cykelteknik m. …
You need to log in to create posts and topics.

12

Hej alla!
Jag fick en efterlängtad racer i julklapp av min fantastiske make! Tyvärr är det som bekant inte riktigt rätt årstid, men jag har fått låna en Tacx Satori av en fantastisk vän som för tillfället inte nyttjar den själv. Efter att nu ha cyklat nå

Cykeln gungar ju lite, lite när man cyklar. Alltså, inte mycket, men lite. Jag tänker t.ex på framhjulet som står i den där "skåran", är det inte risk att det blir lite skevt? Eller är det jag som har ovan cykelteknik ala grottmänniska? Hur mycket sliter

Till viss del blir rumpan härdad - men även små justeringar kan göra underverk.
Det finns även rumpor och sadlar som inte är kompatibla med varandra - i så fall är det bara att byta.

Jag har haft samma cykel i fem trainervintrar och tycker inte att den har tagit skada ännu, har även frågat min cykelhandlare om karbonramen kan ta stryk och han svarade att det var inget han kände till eller har hört talas om.

Jag har haft min trainer (

Jag funderar också på trainer nu och det lutar åt en som använder vätska/olja som motstånd. Motståndet regleras då av vilken växel man har på cykeln. Så då tänker jag att man sliter lite mer jämt på kassetten jämfört med att man kör på samma växel under e

Jag har en sån, och den funkar utmärkt för mig. Jag bara växlar när jag vill ändra motståndet. Den blir liten att förvara också vilket är en stor fördel. Jag är ju inte något cykelproffs utan bara en glad amatör/nybörjare. Ser dock ingen anledning att upp

Jag har en med både oljemotstånd och magnetiskt. Är rätt ny på det här med cykling ändå men rent spontant känner jag att visst är det bra med bara olja och den träning man får på en sådan är mycket bättre än ingen cykelträning alls under vintern. Men för

Fast blir det inte samma sak om man växlar upp cykeln på den trainer med oljemotstånd?

/Freddo

Jo visst blir det väl det? Som sagt motstånd är motstånd!

Och jag tänkte inte på den fördelen med att använda cykelväxlarna att man sliter jämnt på kasetten!

Kör själv med en enkel vätskebromsad trainer (Elite Crono Fluid) och har tyvärr ingen erfarenhet av magnetbromsade. Jag vill tro att jag med min vätskebromsade inte kan uppnå lika tungt motstånd (för styrka, branta stigningar med låg kadens) som man borde

12