Forum

Forum Navigation
Forum breadcrumbs - You are here:ForumCykelTrainer-fundering
You need to log in to create posts and topics.

Jag har en tacx flow trainer. När jag kör på lilla klingan och därmed högre motstånd på trainern så är ansträngningen betydligt mycket högre på ett givet effektuttag än om jag kör på stora klingan och därmed mindre motstånd på trainern med samma givna eff

Mer förluster i drivlinan.

Samma kadens? Hur mäter/uppskattar du prestationen?

Är det samma kadens-effekt förhållande och pulsen sticker verkar det som om effektmätaren är tokig.

Ja samma kadens, samma effektuttag. Bara olika utväxling. Och ansträngningen skattar jag i puls + känsla i kroppen, och båda är enormt olika.

Svänghjulet har mer energi då bakhjulet snurrar i högre hastighet, om effekten på displayen motsvarar den effekt som används för att bromsa svänghjulet borde det stämma att det blir tyngre ju saktare du cyklar.

Meeeen, det är bara på en trainer som man o

Som David påpekar blir det mer friktion på den lilla klingan. Hur stor den förlusten är kan jag dock inte bedöma.

Hej, jag har en I-magic och som jag fattar det är det samma mekanik som flow och enda skillnaden är att jag styr trainern med hjälp av tacx fortius programvaran på datorn.

Har du någon mätare som visar uteffekten från trainern eller har du bara inställt