Forum

Forum Navigation
Forum breadcrumbs - You are here:ForumCykeltrainer vs roller
You need to log in to create posts and topics.

Jag hamnade i en envägsdiskussion (då jag inte hunnit handla en trainer ännu) med en engelsk före detta velodromcyklist som hävdade att trainer var inget att ha. "It will be for real or nothing" var hans argument för roller. Enligt honom finns det bara fö

Kjøp en roller. men den skal ha regulerbar motstand.
Du trener opp balanse,+ du har den samme (nesten) motstand som på en trainer.
Det er bare en vanesak.
Jeg har brukt roller 5-6 år , helt til lagrene ble utslitt. Så fikk jeg en trainer i julklapp får 4

Är det inte inställbart motstånd på rullarna så blir det lättrullat. Vill man träna lite tyngre så behövs det mer motstånd än så.

Även efter att man vant sig vid en Roller så kan det vara lurigt att köra RIKTIGT hårda intervaller och samtidigt inte riskera att trilla av.

Men visst, det går att lära sig och är man uppvuxen vid en bana och har värmt upp på Roller i en massa år så fun

Jag kör på rullar och tycker det är bra men det tog några kvällar innan tekniken satt... Ett tips är att ställa hela arrangemanget i en dörrpost då har du stöd åt sidorna. Försök sedan att INTE titta nedåt på rullarna utan fäst blicken på något i färdrikt

du glömde att berätta det viktigaste. Vad tränar du inför? ganska stor skillnad om ditt stora mål är Vättern eller, låt säga, en 200m sprint.

jag gissar att du ska köra bana i Falun eftersom du nämnde att din polare var banåkare:

velodrom.
roller är bra

>där finns det inga uppförsbackar

Kör en kvart högst uppe på banan.

> varför köra på tröga växlar med låg kadens?

Hur tror du att det fungerar i starten?

igångdraget tränar man: 3-7sek. Det är tungt i början på rulle också från stillastående. Det finns nämligen ett visst motstånd på rullarna.. Du måste inte köpa en trainer för att träna spec för det? (även fast köpa prylar kan vara skoj i sig) (t+)
växeln

eller en sån här http://www.youtube.com/watch?v=AKEHoA_xl-U