Forum

Forum Navigation
Forum breadcrumbs - You are here:ForumCykelTrasigt bakhjul!
You need to log in to create posts and topics.

12

Har en nishiki med original Lite hjul.
Hojjen har nog rullat ca 400mil och nu har baknavet börjat låta illa. Såg igår när jag tvättade cykeln att navet wobblar lite när man snurrar på hjulet.
Ljudet är en knakande /knastrande som kommer främst när man tra

400 mil borde hjulet klara, hur gammal är den? Jag skulle kolla med dom som sålt den, även om det inte är ett garantiärende kan du få ett bättre pris på ett hjul om dom skäms.

Skulle kunna vara en bruten bakaxel. Ta loss och kolla.

Har tyvär inga verktyg till dessa jobb. :@ Så får nog inte isär navet själv.

Är axeln bruten kan du kolla genom att ta av bakhjulet och känna på axeln.
Går förmodligen att dra ut den ur navet.

ok borde märkt det när jag hade loss hjulet för service då.
Men om axeln är av borde det väl knappt gå att cykla på hjulet? körde till jobbet i morse och det fungerar men låter illa.

Kolla om alla muttrarna till navet är åtdragna ordentligt. Mitt framhjul lät lite illa och det var låsmuttern som var lite lös (också Nishiki för övrigt)

/M

ok ska kolla det.

Er det maskinlager eller er det "løse kuler i lagerskåler".

Det kan tyde på at lagret har vært løst. Har det begynt å lage lyder er det nok forsent å redde det.

Maskinlagre (lukkede lager) kan skiftes, men løse kulelager, der må du skifte skålene i na

Låter det illa så behöver navet tas isär för bedömning av vilken åtgärd som krävs, reparation eller justering (i värsta fall skrotning).

Det brukar inte vara så svårt att demontera men det kan behövas speciella verktyg. Har man inte verktyg så får man ha

12