Forum

Forum Navigation
Forum breadcrumbs - You are here:ForumCykelTrek Madone 2010 VS 2011
You need to log in to create posts and topics.

Har hört att Trek Madones 2011 ska vara tillverkade i Kina medan 2010 är tillverkade i USA. Detta ska tex ha gjort att 5.5-an gick från ca 45 tusen förra året till årets 36.

Är det någon som bekräfta detta samt har någon intelligent konsekvensanalys?

T

80% av all sportutrustning och 80% av all sportkonfektion tillverkas i östra delen av Asien. Troligen är dom "USA-tillverkade" grejerna också gjorda i fabriker i Asien. Man gör ibland bara monteringen i hemlandet för att få kalla det home made. Så har det

Bättre(?) ramar än Trek Madone tillverkas i Kina
BILD:http://sci.rutgers.edu/forum/attachment.php?s=37207d6e55b0069239ab1853671e5a6a&attachmentid=35289&stc=1&d=1272664009

>Magnus:

Det stämmer och precis som Håkan skriver så behöver det inte vara ngt negativt. Väldigt många av dom bästa ramarna tillverkas i Kina.

Förutom en kraftig prissänkning så har man dessutom samma fina garantier som innan.

Madone 5.5 2011 är styva

Skillnaden är väl att när ramen kommer via ett känt märke sker någon form av kvalitetskontroll av ett företag som kulturellt och geografiskt _kanske_ ligger närmare dig.

Köper du direkt får du själv göra bedömningen om vad som är bra och dåligt och hante

Vilka är dom "bästa ramarna" och för vem?

@ Hasse, Håkan, Niclas och Fredrik. Tack för information, tips och råd. Under dagen hann jag även med ett telefonsamtal till TREKs nya agentur i Sverige (TREKs egna). De hade två förklaringar till prisskillnaden.

En är tillverkningsland, vilket vi redan

Magnus Högfeldt skrev:
> cykeln är tillverkad i Taiwan

Stämmer verkligen det?
Många (alla?) taiwanesiska företag som tillverkar kolfiberramar har kontoret på Taiwan,
men själva tillverkningen sker i Kina.

> Istället är ramen 100g lättare i år

Enl tes

Jag tyckte han sa så från agenturen. Inget jag går ed på. Han pratade även om östra asien.

Alltså. Inte helt 100.

Pss, nu är Niclas sponsrad av TREK så frågan är hur man ska ta hans inlägg?